آموزشی

تاریخچه سمنو در ایران باستان

تاریخچه سمنو در ایران باستان

همانطور که می دانید پخت سمنو در ایران به گذشته های خیلی دور بر می گردد. این دسر گندم گون در ایران باستان از جوانه های گندم که نماد زایش و باروری هستند تهیه می شده است. تاریخچه سمنو در ایران باستان، به بیش از سه هزار سال می رسد. سمنو ابتدا در سرزمین های فلات ایران بعنوان یک غذای سنتی و با طبعی گرم که یک غذای معجزه آسا نامیده می شد؛ مرسوم بود. این خوراکی مقوی و لذیذ علاوه بر ایران، در بسیاری از کشور های آسیای میانه از جمله ازبکستان، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان پخته می شود و به آن سمنک می گویند.

«سمنو پزی» یا (سمنک پزی) یکی از آداب و رسوم نوروزی تاجیکان است که همراه با نوای معروف «سمنک در جوش ما دفچه زنیم، دیگران در خواب، ما کفچه زنیم» از آمدن بهاری سرسبز و نشاط آور خبر می‌دهد.

سمنک پزی یکی دیگر از آداب رسوم نوروزی تاجیکان است که در گذشته، (سمنو) به عنوان اولین غذای رایگان سال نو بین اهل روستا و محل توزیع می‌شد و کودکان از اولین کسانی بودند که از این خوراک می‌خوردند.

طبخ سمنو در مراسمی به نام سمنو پزان، معمولا از یک هفته مانده به نوروز شروع می شود و طی مراسمی تا پایان سال ادامه دارد. قدمت این مراسم به ویژه در اصفهان و مناطق کویری به پیش از اسلام بر می گردد. این اکسیر نوروزی پس از اسلام جلوه ای مذهبی به خود گرفت و غذای خاص حضرت فاطمه زهرا (س) نامیده شد. سمنو ماده غذایی است که از جوانه گندم تهیه شده و هیچ شیرین کننده مصنوعی به آن اضافه نمی شود و برای سلامت و رشد بدن به خصوص کودکان بسیار مفید است.

برای اطلاع از قیمت و خرید سمنو در سایت سالماطور کلیک کنید.

در ادامه می خوانید...

آداب سمنو پختن

پخت سمنو هفت سین در ایران قدمتی تاریخی دارد و از دیرباز یکی از مراسمات آئینی و مذهبی بسیاری از مناطق و شهرهای ایران می باشد که در روزهای نزدیک به سال نو برگزار می شود و مردم این مراسم را به نیت حضرت فاطمه زهرا (س) برپا می کنند.

آداب پخت سمنو بسیار خاص و معنوی می باشد. براساس باورهای قدیمی افرادی که در مراسم سمنو پزان شرکت می کنند باید چشم و دل پاک باشند. از دیگر آداب نذر سمنو بسیار صلوات فرستادن، دعا و روضه برای حضرت فاطمه زهرا (س)  و بیدار ماندن افراد تا نزدیکی سحر و تا هنگام پخت سمنو می باشد. پس از پخت سمنو، به همراه نماز صبح دو رکعت نماز حاجت نیز می خوانند و طلب حاجت از خداوند دارند.

برخی از افراد معتقدند که پس از دم کردن سمنو، حضرت فاطمه زهرا مانند سایر زنان دیگر به مجلس سمنو پختن آمده و در کنار دیگ آن نماز می گزارد. به همین دلیل سجاده مخصوصی را در کنار دیگ سمنو پهن می کنند که شخص دیگری حق ندارد در آنجا نماز بخواند. بعد از اینکه مراسم پخت سمنو به پایان رسید؛ پخش سمنو بین افراد را شروع می کنند. رسم بر این است که درون هر ظرف سمنو یک بادام به نیت خوش یمنی و برکت برای اهل خانه، می اندازند.

 

خرید اینترنتی سمنو

چون فرایند پخت سمنو کار دشواری است و معمولاً در مکان‌های محدودی به صورت تازه به فروش می‌رسد، اکثر افراد در طول سال کمتر از آن استفاده می‌کنند. با این حال پخت سمنو تنها مختص به شب عید نیست و مردم به بهانه‌های مختلف و یا حتی برای نذر، در طول سال نیز دیگ پخت سمنو را به پا می‌کنند. شما می توانید این دسر باستانی که از جوانه گندم تهیه شده و بدون شکر و مواد نگهدارنده است و از شیره جوانه گندم به عنوان شیرین کننده آن استفاده شده را در تمام فصول سال از فروشگاه سالماطور خریداری نمایید.

3.6/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *