روغن های خوراکی

آیا روغن زیتون سفت و جامد می شود؟

آیا روغن زیتون سفت و جامد می شود؟

آیا روغن زیتون سفت و جامد می شود؟ در پاسخ باید گفت بله. سوالی که ممکن است برای بسیاری از مصرف کنندگان روغن زیتون مطرح شده باشد. چرا که در برخی موارد ممکن است زمان خرید روغن زیتون حالت مایع داشته باشد اما بعد از گذشت مدت زمانی به حالت جامد در بیاید. به طور قطع اولین فرضیه ایی که ذهن مخاطب را درگیر خواهد کرد این است که روغن زیتون خریداری شده تقلبی بوده است. در این مقاله قرار است پیرامون این مسئله اطلاعات مفیدی به شما همراهان همیشگی سالماطور داده شود. پس تا انتها با ما همراه باشید.

برای خرید روغن زیتون فرابکر کلیک کنید.

آیا روغن زیتون جامد می شود؟

در پاسخ باید گفت: بله

بهترین دما برای نگهداری از روغن زیتون بین15 تا 29 درجه ی سانتیگراد می باشد. و بالطبع هر چه دما کاهش پیدا میکند روغن زیتون از حالت مایع خارج و رفته رفته به روغن زیتون جامد تبدیل شود. این حالت زمانی برای روغن زیتون رخ می دهد که در دمای 45- تا 50 -درجه ی سانتیگراد قرار گیرد. در این زمان

– روغن زیتون ابتدا حالت کدری به خود می گیرد.

– سپس متبلور شده.

– به کره ی نرم تبدیل می شود.

– ودر نهایت از روغن زیتون مایع به روغن زیتون جامد تبدیل می شود.

آیا امکان یخ زدن روغن زیتون اصل در یخچال وجود دارد؟

آیا امکان یخ زدن روغن زیتون اصل در یخچال وجود دارد؟

جواب این سوال نیز مثبت است. و باید گفت بله

یک روشی که شاید بتوان گفت به اشتباه در میان افراد جا افتاده است این روش است که روغن زیتون را در یخچال نگهداری می کنند. در حالی که این نادرست ترین روش نگهداری از روغن زیتون است. چرا که ترکیبات اصلی روغن زیتون اسید فولیک یا همان اسید چرب اشباع نشده است که نسبت به دمای هوا بسیار حساس می باشد. و به محض قرار گرفتن در سرما حالت کریستالی به خود می گیرد و یخ می زند. و دقیقا علت یخ زدن روغن زیتون اصل در یخچال وجود همین چربی مفید می باشد.

بنابر این باید گفت امکان یخ زدن روغن زیتون در یخچال بسیار زیاد است. و همین امر موجب میشود روغن زیتون از حالت مایع به روغن زیتون جامد تبدیل شود.

نقطه ی انجماد روغن زیتون

روغن زیتون در دمای 37 درجه ی فارنهایت (8/2درجه ی سانتیگراد) در دمای یخچال سفت می شود و و بالطبع هر چه دما پایین تر بیاد روغن زیتون جامد و سفت تر می شود.

درصورت جامد شدن روغن زیتون باید چه کار کرد؟

اگر برای استفاده از روغن زیتون جامد عجله ایی ندارید کافیست روغن زیتون را در برای چند ساعت در دمای محیط قرار داده تا به آرامی از حالت انجماد خارج شود.  اما در صورتی که زمان شما کم است و  ظرف حاوی روغن زیتون نیز شیشه ایست آن را داخل سینک یا قابلمه ی آب داغ قرار داده تا از حالت انجماد خارج شود.

توجه داشته باشید استفاده از این روش در ظروف پلاستیکی توصیه نمی شود. چرا که این امر موجب ذوب شدن بطری پلاستیکی می شود.

دمای مناسب برای حفظ و نگهداری روغن زیتون

مطلوب ترین دما برای نگهداری از روغن زیتون وجلوگیری از تبدیل شدن به روغن زیتون جامد بین (15تا20) درجه ی سانتیگراد می باشد.

دمای مناسب برای حفظ و نگهداری روغن زیتون

چگونه روغن زیتون اصل و طبیعی خریداری نماییم؟

نکته ی اول اینکه: بهتر است روغن زیتون اصل را از مراکز و فروشگاه های معتبر چه حضوری و چه به صورت آنلاین خریداری نمایید.

و نکته ی دوم:که از همه مهمتر است حتما به

  • بوی روغن زیتون
  • رنگ روغن زیتون
  • و طعم روغن زیتون (احساس کمی سوزش در انتهای گلو بعد از چشیدن و ایجاد حس طراوت و شاداب) که ویژگی های یک روغن زیتون طبیعی و ارگانیک محسوب می شود توجه داشته باشید.

ونکته ی سوم حتما بعد از خرید روغن زیتون آن را در دمای و مکان مناسب نگهداری کنید. تغییر دما می تواند موجب شود روغن زیتون از حالت مایع به روغن زیتون جامد تبدیل شود.

برای خرید انواع روغن های سالماطور کلیک کنید

آیا دمای پایین باعث از بین رفت خواص روغن زیتون می شود؟

همانطور که در قسمت های قبلی بیان شد روغن زیتون باید در مکان خشک و خنک و عاری از هر گونه رطوبت ودر عین حال در دمای مناسب قرار گیرد هر گونه تغییر دمای نامناسب می تواند بر روی کیفیت روغن زیتون اثرگذار باشد و در نتیجه موجب پایین آمدن کیفیت روغن زیتون شود.

سوالات متداول

چرا روغن زیتون جامد می شود؟

اولین و مهم ترین دلیل جامد شدن روغن زیتون تغییر دما می باشد.

بهترین مکان برای نگهداری از روغن زیتون کجاست؟

در جای خشک و خنک و عاری از هر گونه رطوبت مانند داخل کابینت

روغن زیتون از حالت مایع به جامد تبدیل شده چه کار کنم؟

در صورت داشتن فرصت کافیست برای چند ساعت در دمای محیط قرار گیرد. و چنانچه فرصت ندارید آن را در ظرف حاوی آب گرم قرار دهید(توجه داشته باسید این راهکار فقط برای ظروف شیشه ایی قابل اجرا می باشد).

و اما کلام آخر

در پایان باید یادآور شد که سالماطوری عزیز صرف یک خرید موفق و بدست آوردن یک محصول ارگانیک کافی نیست.مهمترین بخش نحوه ی نگهداری از محصول خریداری شده می باشد. خواه این محصول یک روغن زیتون ارگانیک باشد یا هر چیز دیگری. در این مقاله چون پیرامون روغن زیتون سخن به میان امد یادآور می شویم که اگر روغن زیتون در دمای پایین قرار گیرد منجمد شده و به روغن زیتون جامد تبدیل می شود. پس بهتر است برای حفظ کیفیت این محصول کم نظیر آن را در دمای مناسب و مکان خشک و خنک و عاری از هر گونه نور و رطوبت نگهداری کنیم و برای استفاده هرچه بیشتر از خواص آن از روغن زیتون طبیعی استفاده نمایید.

برای خرید روغن زیتون فرابکر کلیک کنید.

2/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *