درمانی ، آرایشی و بهداشتی

شیرین کننده های رژیمی جایگزین شکر کدامند؟

شیرین کننده های رژیمی جایگزین شکر کدامند؟

رژیم غذایی در واقع یک نوع محدودیت است که برای مقابله و درمان بیماری هایی مانند چاقی، دیابت، چربی خون و فشار خون لحاظ می گردد. اما همانطور که می دانید مواد غذایی و شیرینی های رژیمی کالری کمتری دارند و مناسب افراد چاق یا افراد با بیماری های خاص می باشند. اگر رژیم کاهش وزن یا کنترل وزن دارید حتما با شیرین کننده های رژیمی که کالری کمتری دارند آشنایی دارید. در ادامه انواع شیرین کننده های طبیعی، رژیمی و نکات مربوط به آنان را مرور می‌کنیم پس با سالماطور همراه باشید.

شیرین کننده های رژیمی

شیرین کننده های رژیمی امروزه در جوامع مختلف، هم برای کاهش وزن و هم برای افرادی که چربی خون و دیابت دارند به کار می روند. اکثر شیرین کننده های رژیمی به عنوان جایگزین قند یا شکر استفاده می شوند و شیرینی آنها چند برابر شکر است و کالری آن ها کمتر از شکر و یا اصلا کالری ندارند. طبق بررسی های انجام شده مصرف آن ها در مقدار مجاز برای انسان خطری ایجاد نمی کند، همچنین به کاهش وزن شما کمک کرده، قند خون شما را بالا نمی برند و خطر پوسیدگی دندان را کم می کنند و نسبت به مصرف قند و شکر خطر کمتری دارند. شیرین کننده های طبیعی برای شما بهتر از شکر تصفیه شده هستند زیرا می توانند حاوی ویتامین ها ، مواد معدنی ، آنزیم ها و سایر خواص درمانی باشند. اما درست مانند شکر فرآوری شده ، شیرین کننده های طبیعی هنوز هم باید در حد اعتدال مصرف شوند. 

انواع شیرین کننده ها

  • شیرین کننده های طبیعی

شیرین کننده های طبیعی از سالم ترین منابع قندی هستند و همانطور که از نام آنها پیداست عمدتاً از منابع حیوانی یا گیاهی استخراج می شوند و در نتیجه از طریق فرآیندهای طبیعی مانند فتوسنتز در گیاهان بدست می آیند. شیرین کننده های طبیعی مانند: عسل، خرما، شیره خرما، شیره انگور، شیره توت و…برای جلوگیری از بیماری های مختلف جایگزین مناسبی برای سایر شیرین کننده ها هستند. 

عسل شیرین کننده طبیعی عسل

شاید عسل اولین شیرین کننده طبیعی باشد که می توانید برای شیرین کردن نوشیدنی خود انتخاب کنید، جالب است بدانید یک قاشق غذاخوری عسل حاوی 64 کالری است و تاثیر کمتری در افزایش ناگهانی میزان قند خون نسبت به یک عدد موز دارد. این محصول زمان های قدیم به عنوان شیرین کننده و دارو استفاده میشد، با اینکه قند عسل کمتر از شکر است اما نسبت به شکر، شیرینی و کالری بیشتری دارد و اگر جایگزین شکر شود به میزان کمتری مورد استفاده قرار میگیرد؛ قابل ذکر است که مصرف بیش از حد هر دوی آنها منجر به اضافه وزن خواهد شد.

عسل ها انواع گوناگونی دارند، نوع عسل بستگی به منبع گیاهی آن دارد. عسل کنار، عسل مرکبات، عسل گون و عسل آویشن هر کدام طعم مخصوص و رنگ منحصر به خود را دارند،حتی خواص متفاوتی نیز می توانند داشته باشند.

عسل یکی از مقوی ترین مواد غذایی است که شامل آنزیم ها ، آنتی اکسیدان ، آهن، روی ، پتاسیم، کلسیم، فسفر و ویتامین B6 می باشد. این مواد مغذی درکنار هم به خنثی سازی اثر رادیکال های آزاد و رشد باکتری های سالم و مورد نیاز دستگاه گوارش کمک می کند. در صورتی که می خواهید برای شیرین کردن چای خود از انواع عسل استفاده کنید ابتدا صبر کنید چای شما ولرم شود و سپس عسل را به آن اضافه کنید.

برای خرید عسل میتوانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:

خرید عسل

استویا شیرین کننده رژیمی

استویا

استویا(stevia) یک گیاه بسیار شیرین است که جز خانواده گل داوودی است و محصولات استوایی که از فروشگاه ها خریداری می کنید در حقیقت عصاره ای از برگ های این گیاه است. استویا یا شیرین برگ از شیرین کننده های طبیعی جایگزین قند است که میزان شیرینی آن  50 تا 350 برابر شکر و قندی است که شما استفاده می کنید و تقریبا هیچگونه کالری ندارد و به خصوص در میان دیابتی ها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. طبق تخقیقات انجام شده مصرف استویا برای افراد دیابتی توصیه می شود زیرا در کنترل قند خون بسیار موثر است.

گیاه استویا تا حدودی در کاهش کلسترول خون و فشار خون نقش تاثیر گذاری دارد. افرادی که طرفدار شیرینی جات هستند و اضافه وزن دارند می توانند به راحتی با مصرف این گیاه وزن خود را کاهش دهند. اما بهتر است از محصولات صنعتی این محصول استفاده کنید زیرا در مورد مصرف برگ خشک شده این گیاه هنوز تحقیقات کاملی انجام نشده و ممکن است تاثیرات منفی در ارگان های مختلف بدن ازجمله کلیه و قلب داشتنه باشد. دقت داشته باشید که مصرف بی رویه این محصول روی فلور طبیعی روده تاثیر داشته و گاهی باعث نفخ، دل پیچه و یا اسهال می شود. پس بهتر است آن را به اندازه مصرف کنید.

برای خرید استویا میتوانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:

خرید استویا

شیره شیرین کننده رژیمی

شیره

برای درمان لاغری مفرط می توانید از شیره استفاده کنید. شیره یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین شیرین کننده ها است. این شیرین کننده محبوب نسبت به شکر سالم تر و مغذی تر است. از شیره برای شیرین کردن انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها می توان استفاده کرد. شیره از دیرباز ، به علت خواص فراوان آن ، مورد استفاده همگان بوده و در درمان کم خونی ، تقویت بنیه بدن ، تاثیر بسزایی داشته و برای کسانی که به دنبال یک انرژی زا طبیعی و خون ساز می گردند ، گزینه ای بسیار عالی و مناسب است. همچنین شیره را میتوانید با ارده ترکیب کرده و یک وعده بسیار مقوی و سالم به خود و خانواده تان هدیه دهید.

برای خرید شیره میتوانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:

خرید شیره

  • شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی با نام های شیرین کننده های بدون کالری و غیر مغذی هم شناخته می شوند و به علت نداشتن کالری در صنایع غذایی زیادی استفاده می شوند و گزینه بسیار خوبی برای کاهش وزن هستند. مانند: ساخارین، آسپارتام، سوکرالوز.

  • شیرین کننده های تصفیه شده

شیرین کننده هایی مانند شکر سفید، شکر قهوه ای، شکر خام، هستند که درمقایسه با سایر شیرین کننده ها فواید کمتری برای بدن دارند، اما مصرف شکر قهوه ای نسبت به شکر سفید برای بدن بسیار مفید است.

شکر قهوه ای شیرین کننده رژیمی

شکر قهوه ای 

شکر قهوه ای یا شکر سرخ، به دلیل دارا بودن کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم و مواد معدنی مغذی برای بدن انسان بسیار مناسب می باشد. امروزه شکر قهوه ای در دنیا جایگزین شکر سفید شده است و طبعی گرم دارد، همچنین برای بیماری هایی مانند سرد مزاجی، نفخ معده، یبوست بسیار موثر است. از جمله فواید شکر قهوه ای  کنترل وزن، درمان سردی و ضعف بدن و سلامت و زیبایی پوست می باشد.

شکر قهوه ای کالری کمتری نسبت به شکر سفید دارد و به علت خواص درمانی و مزایای مختلف و مواد غنی که دارد جایگزین شکر سفید شده است. هنگام تغذیه، شکر قهوه ای مواد مغذی کمی بیشتر از شکر سفید را ارائه می دهد. این ماده حاوی کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم و غلظت بالای کربوهیدرات ها بیش از 97٪ وزن است. یک قاشق چایخوری واحد از این قند 17 کالری را تحویل می دهد.

  • کاملاً عاری از مواد شیمیایی

برخلاف شکر سفید، شکر قهوه ای کاملاً عاری از مواد شیمیایی است زیرا به دلیل تولید آن نیازی به شیره نیست که در ساخت قند سفید ضروری است. شکر قهوه ای از آب نیشکر تهیه می شود و فقط مقدار کمی شیره دارد که قند قهوه ای رنگ و طعم آن را نیز دارد.

  • دارای مواد معدنی مهم برای بدن

مواد معدنی موجود در قند قهوه ای از ملاس هایی است که به قند اضافه شده است، شکر قهوه ای منبع خوبی از مواد معدنی مهم مانند کلسیم ، آهن ، منیزیم و پتاسیم است، هر روز یک قاشق چایخوری شکر قهوه ای به همراه چای، 20٪ از نیاز روزانه آهن را به شما می دهد و کلسیم، در واقع برای پیشگیری یا درمان کم خونی در دوران بارداری استفاده می شود.

برای خرید شکر قهوه ای میتوانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:

شکر قهوه ای

5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *