روغن های خوراکی

روغن زیتون برای سرخ کردن مناسبه؟

روغن زیتون برای سرخ کردن مناسبه؟

آیا روغن زیتون برای سرخ کردن مناسب است؟ پرسشی که همیشه تحت عنوان یک دغدغه برای طرفداران روغن زیتون مطرح بوده است. برخی افراد بر این باور هستند که روغن زیتون به دلیل سلامت و بکر بودن آن بدون هیچ محدودیتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد در حالی که این تفکر از منظر متخصصان این فن کاملا مردود می باشد. بنابراین برای رسیدن به پاسخ این سوال که آیا روغن زیتون برای سرخ کردن مناسبه یا خیر با انواع روغن زیتون و موارد مصرف آن آشنا شوید.

برای خرید روغن زیتون فرابکر کلیک کنید.

انواع روغن زیتون

  • روغن زیتون فرابکر(تصفیه نشده )
  • روغن زیتون بکر
  • روغن زیتون تصفیه شده

هر کدام از انواع ذکر شده کاربرد مخصوص به خودشان را دارند که شما بعد از مطالعه ی کامل این نگاشته متوجه خواهید شد که آیا روغن زیتون برای سرخ کردن مناسبه؟ یا خیر

مقاله مرتبط: نحوه تشخیص روغن زیتون اصل

روغن زیتون فرابکر و روغن زیتون بکر در دسته ی روغن های تصفیه نشده می باشد. این نوع روغن به دلیل نوع فراوری شدنش تحت هیچ نوع عملکرد و فرایند شیمیایی و صنعتی قرار نمی گیرد به همین دلیل:

  • دارای عطر و طعم خالص و واقعی میوه ی زیتون می باشد
  • یک روغن کاملا سالم و طبیعی است
  • دارای نقطه ی دود پایین و مناسب برای پخت و پز و به خصوص سرو غذاهای سرد همچون انواع سالاد می باشد

اما روغن زیتون تصفیه شده به دلیل نحوه ی فرایند و تولید:

  • یک روغن بدون بو
  • سالم و طبیعی
  • از همه مهمتر دارای نقطه دود بالا و مناسب برای سرخ کردن (البته با شعله ی ملایم)

برای خرید روغن زیتون فرابکر کلیک کنید

عوارض مصرف روغن زیتون برای سرخ کردن

سوال مطرح شده در این مقاله که آیا روغن زیتون برای سرخ کردن مناسبه؟ یک مبحث گسترده ایست که جای تحقیق و تفحص در آن بسیار زیاد است. از طرفی دیدگاههای متفاوت موجب ایجاد باورهای متفاوت و گاها غلط شده است. به عنوان مثال بعضی از افراد فکر می کنند که تا هر میزان مجاز به استفاده از روغن زیتون می باشند و یا اینکه می توانند به هر صورتی که باب طبع و میلشان باشد از این روغن استفاده نمایند. اما کافی است با یک مطالعه ی کلی و جستجوی های اینترنتی و قابل دسترس برای همگان سطح آگاهی خود را افزایش داده تا به نتیجه ی مطلوب برسند. اگر چه روغن زیتون در دسته ی خوراکیهای سالم قرار می گیرد اما بد نیست قبل از استفاده از این محصول با بایدها و نبایدهای مصرف صحیح آن آشنا شوید. مصرف هر چیزی حتی اگر یک روغن سالم و طبیعی باشد اگر از حد مجاز آن بگذر می توانند اسیب ها و عوارض فراونی را به همراه داشته باشد.

عوارض مصرف روغن زیتون برای سرخ کردن

اما عوارض مصرف روغن زیتون برای سرخ کردن:

بر اساس پژوهش های صورت گرفته یکی از ترکیبات موجود در روغن زیتون اسیداولئیک می باشد که این ترکیب قابلیت اکسید شدن را دارد و این حالت زمانی به وجود می آید که روغن زیتون تحت حرارت طولانی مدت قرار بگیرد. پروسه ی  سرخ کردن غالبا به صورت طولانی مدت صورت می گیرد و همین امر موجب از بین رفتن خواص روغن زیتون و همچنین مواد غذایی می شود. بنابراین روغن زیتون برای سرخ کردن غذایی همچون کدو و بادمجان یا سیب زمینی مناسب نیست. به غیر از اکسیده شدن روغن زیتون طی حرارت شدید در کل مصرف زیاد روغن زیتون می تواند خطر ابتلا به انواع بیماری های کبدی و قلبی و عروقی را به همراه داشته باشد.

برای خرید انواع ورغن های خوراکی کلیک کنید

آیا انواع روغن زیتون برای سرخ کردن نامناسب است؟

تا اینجا با انواع روغن زیتون و اینکه روغن زیتون برای سرخ کردن مناسبه؟ تا حدودی آشنا شدید اما مسئله ای که بعد از مطالعه ی این پژوهش قطعا ذهن شما رو درگیر خواهد کرد این است که آیا انواع روغن زیتون برای سرخ کردن نامناسب است؟ و اگر چنین است پس این همه مانور و تبلیغ روی روغن زیتون برای چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت مصرف بیش ازحد مجاز هرچیزی از خوراکی گرفته تا حتی انجام امور عادی و روزانه  نه تنها سودآور نیست بلکه در طولانی مدت می تواند عوارض غیر قابل جبرانی نیز به همراه داشته باشد. بنابراین تصور برخی از افراد که فکر می کنند چون روغن زیتون سالم است پس به هر میزان و به هر صورت قابل استفاده می باشد کاملا بیهوده است. اگر دقت کرده باشید در قسمت های قبلی روغن زیتون را به چند دسته تقسیم کردیم و از خواص و ویژگیهای هرکدام مطالبی بیان شد. در این بین نکته ی قابل توجه و البته پاسخ این سوال که روغن زیتون برای سرخ کردن مناسبه؟ یا خیر. مواردی بود که در ذیل به صورت گذرا به آن اشاره می شود.

  • روغن زیتون تصفیه نشده یا همان روغن زیتون بکر و فرابکر از لحاظ خواص غذایی در مرتبه ی بالایی قرار می گیرند ولی برای سرخ کردن گزینه ی مناسبی نیستند.
  • اما روغن زیتون تصفیه شده و بدون بو به دلیل بالا بودن نقطه ی دود گزینه ی مناسب تری برای سرخ کردن می باشد.

ولی در کل باید گفت در صورت استفاده از روغن زیتون برای سرخ کردن حتما روی شعله و حرارت ملایم استفاده شود. تا علاوه بر حفظ خواص مواد غذایی از سایر ویژگی های روغن زیتون بهر مند شوید.

روغن زیتون برای سرخ کردن

برای خرید روغن زیتون فرابکر کلیک کنید

نکات مهم سرخ کردن غذا با روغن زیتون+روش مصرف

روغن زیتون برای سرخ کردن مناسبه؟ بله مناسب اما در صورتی که در هنگام سرخ کردن غذا به موارد ذکر شده حتما توجه بفرمایید.

1-در هنگام سرخ کردن و استفاده از روغن زیتون حرارت باید ملایم باشد.حرارت زیاد موجب اکسیده شدن روغن زیتون و از بین رفتن خواص آن در همان ابتدا می شود می گردد.

2-از روغن زیتون برای سرخ کردن خوراکی هایی که نیاز به حرارت و البته زمان طولانی تری هستند پرهیز نمایید، چرا که اسید اولئیک موجود در روغن زیتون اکسیده می شود.

3- هنگام خرید این محصول در قسمت اطلاعات تغذیه ایی به غیر از تاریخ تولید و انقضا حتما به میزان حرارت ذکر شده بر روی محصول توجه فرمایید.

4-در هنگام استفاده از روغن زیتون بر خلاف سایر روغن های مصرفی لازم به داغ شدن اولیه نیست پس در اولین فرصت ماده ی اولیه به روغن اضافه گردد تا خواص هر دو ماده حفظ شود.

5- لازم است بدانید مقدار حرارت مورد نیاز برای سرخ کردن مواد غذایی بین120 تا130 درجه ی سانتیگراد و در هنگام سرخ کردن سیب زمینی بین 150 تا 170 درجه ی ساتیگراد می باشد.

برای خرید انواع ورغن های خوراکی کلیک کنید

اما کلام آخر

و در پایان اینکه امید است شما بعد از مطالعه و بررسی این مقاله بتوانید به یک جمع بندی مناسب در انتخاب بهترین محصول و رسیدن به پاسخ این سوال که روغن زیتون برای سرخ کردن مناسبه؟ رسیده باشید. فراموش نکنید در صورت استفاده از هر نوع روغن های زیتون ذکر شده و موجود در بازار برای بهرمندی هرچه بیشتر از خواص این ماده ی خوراکی و البته اطمینان از خرید شایسته حتما این محصول را از فروشگاههای معتبرتهیه نمایید. قدم دوم بعد از علم و آگاهی نسبت به خرید یک محصول ارگانیک و اصل تهیه ی آن از فروشگاههای باکیفیت عرضه ی محصول می باشد.فروشگاه سالماطور پیشگام در عرصه محصولات با کیفیت پیشتاز در عرصه ی تولید.

Rate this post

2 دیدگاه در “روغن زیتون برای سرخ کردن مناسبه؟

  1. زهرا دبیر گفت:

    آخرش روغن زیتون سرخ کردنیه یا نه؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام خانم دبیر عزیز
      به طور کلی روغن زیتون، روغن سرخ کردنی محسوب نمیشه. بهتره از روغن زیتون برای تفت دادن استفاده کنید نه سرخ کردن های طولانی با حرارت بالا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *