روغن های خوراکی

راهنمای خرید بهترین روغن خوراکی

خرید روغن خوراکی با کیفیت

آشنایی با بهترین روغن خوراکی موضوعی است که در این مقاله می‌خواهیم آن را بررسی کنیم. همیشه تبلیغات بسیاری را در مورد انواع روغن می‌بینیم که همه آن‌ها ادعا می‌کنند بهترین روغن برای پخت و پز را ارائه می‌دهند و به سلامتی شما آسیب نمی‌رسانند. اما واقعا بهترین روغن برای بدن کدام نوع است؟
امروزه فست‌فودها که طرفداران زیادی دارند، یکی از عوامل ورود چربی‌های مضر به دستگاه گردش خون هستند که البته می‌توانند باعث جمع‌شدن چربی در زیر پوست، چاقی و به خطر افتادن سلامت افراد هم بشوند. یکی از نکات مهم در انتخاب روغن، این است که باید در زمان خرید حتما روغن مخصوص مصارف مختلف همچون سالاد، پخت و پز و روغن مخصوص سرخ‌کردنی را انتخاب کنید. در این مقاله شما را با روغن‌های مختلف آشنا می‌کنیم تا بتوانید روغن مناسب برای مصارف خود را پیدا کنید.

برای مشاهده قیمت روغن خوراکی به صفحه خرید روغن خوراکی در سایت سالماطور مراجعه کنید.

آشنایی با ماهیت روغن‌ها

احتمالا زمانی که برای خرید روغن به فروشگاه می‌روید، با تنوع زیادی روبه‌رو می‌شوید و نمی‌دانید بهترین روغن خوراکی برای مصرف شما کدام است. هر روغنی کیفیت متفاوتی دارد و برای مصارف مختلفی مانند استفاده در سالاد و غذاهای سرد، سرخ کردن و پخت و پز تولید می‌شود. قبل از انتخاب روغن، باید ببینید که بیشتر چه نوع غذایی در رژیم شما وجود دارد. اگر بیشتر غذاهای سرخ‌کردنی استفاده می‌کنید، باید روغن بدون بو را انتخاب کنید.
روغن‌های خالص نیز بهترین روغن برای پخت برنج و مصارف پختنی دیگر هستند. ممکن است شما طعم برخی روغن‌های عطری مانند زعفرانی را هم داخل غذای خود، دوست داشته باشید. روغن مورد استفاده در سالاد بهتر است از نوع بودار باشد؛ که در این مورد نباید از خواص روغن زیتون و روغن کنجد چشم پوشی کرد. به‌طورکلی باید بدانید که حتی چربی‌های مفید را نیز نباید بیش از حد استفاده کنید چون آن‌ها هم کالری دارند. همچنین اگر روغن را در مواردی که خلاف ساختار آن است مصرف کنید، اثرات مضر آن را افزایش می‌دهید.
از سوی دیگر نباید به خاطر ترس از افزایش چربی خون، تری گلیسیرید و کلسترول، مصرف روغن را کنار بگذارید. بلکه باید بدانید که بدن ما در روز، به میزان مشخصی اسید چرب ضروری نیاز دارد و خودش نمی‌تواند این مواد را تولید کند. بنابراین باید مواد مورد نیازش را از خوراکی‌ها دریافت کند. در این مرحله تنها باید بدانید که بهترین روغن خوراکی برای سلامتی شما کدام است. مخصوصا اگر چربی خون و کلسترول شما بالاست، باید در زمان خرید روغن دقت بیشتری داشته باشید تا فقط چربی مفید را به بدن خود برسانید.

خرید انواع روغن خوراکی (با خاصیت درمانی)

به‌طورکلی همه‌ی روغن‌های پخت و پز، سه نوع اسید چرب دارند که شامل چربی تک غیراشباع، چربی با چند پیوند غیراشباع و چربی‌های اشباع شده است. دسته‌بندی روغن‌ها نیز بر اساس بیشترین میزان اسید چربشان انجام می‌شود. به‌عنوان مثال روغن کانولا و روغن زیتون، بیشترین میزان اسید چرب تک غیراشباع را دارند ولی روغن ذرت دارای میزان زیادی اسید چرب با چند پیوند غیراشباع است. روغن جامد هم چربی‌های اشباع شده دارد. به این نکته توجه کنید که نباید تا حد ممکن از روغن‌های جامد استفاده کنید؛ چراکه دارای چربی‌های اشباع و اسید چرب ترانس هستند و درون رگ‌ها رسوب می‌کنند. در نتیجه موجب بروز انواع بیماری‌های قلبی عروقی، سکته و غیره می‌شوند.

 

چرا باید از روغن مخصوص سرخ‌کردنی استفاده کنیم؟

هر نوع روغن، نقطه تبخیر مخصوص به خود را دارد. این به این معنی است که روغن در آن دما، بخار می‌شود و به حالت بی‌اثر تغییر می‌کند. این عدد در هر روغن و با توجه به گیاهی که روغن از آن گرفته شده است، متفاوت می‌باشد.
زمانی که روغن در حرارت بالا قرار بگیرد و بیش از حد داغ شود، مواد شیمیایی سمی و رادیکال‌های آزاد را وارد غذا می‌کند. در نتیجه با خوردن غذای پخته شده، مشکلاتی همچون التهاب و تورم درون بدن و موارد دیگری اتفاق می‌افتد.
حال چگونه از این مشکل خلاص شویم؟ استفاده از روغن مخصوص سرخ کردن بهترین روغن خوراکی برای رهایی از این مشکل است. روغن سرخ‌کردنی، تصفیه می‌شود و طی فرایند شیمیایی مخصوص تصفیه، ناخالصی‌های موجود در روغن از بین می‌رود. همین مواد ناخالصی سبب حساس شدن روغن نسبت به حرارت می‌شوند. معمولا نقطه تبخیر مناسب برای روغن‌های سرخ‌کردنی، حدود 190 درجه سلسیوس است. عمل سرخ کردن مواد غذایی نیز دقیقاً در این دما اتفاق می‌افتد.

تماس با ما و مشاوره رایگان

برای مشاوره رایگان از طریق واتساپ کلیک کنید

بهترین روغن خوراکی برای مصرف روزانه کدام است؟

اگر برای طبخ غذا از روغن مایع استفاده می‌کنید، بهترین روغن خوراکی، روغن‌های هسته انگور و روغن زیتون هستند؛ البته به شرطی که دمای خیلی زیادی به آن‌ها نرسد. این روغن‌ها میزان بیشتری از چربی‌های تک غیراشباع را دارند و همین مورد سبب می‌شود تا نسبت به بقیه روغن‌ها در دماهای بالاتر، کمی پایدارتر باشند.
چه روغن‌هایی برای مصارفی به جز پخت و پز مناسب‌اند؟
بعضی از روغن‌ها کاملا خالص‌اند و در صورت استفاده از آن‌ها، میزان بیشتری از مواد مغذی را به بدن خود می‌رسانید. این روغن‌های گیاهی خالص، خواص ضدالتهابی دارند و اگر به طور روزانه مصرف شوند، می‌توانند بهترین روغن خوراکی برای قلب و پوست باشند. این نکته را فراموش نکنید که اگر روغن حرارت نبیند، برای سلامتی شما بهتر است. موارد مصرف این نوع روغن‌ها در سالادها و غذاهای سرد است.

آشنایی با روغن‌های سالم

طبق مطالعات، روغن زیتون را بهترین روغن خوراکی می‌دانند. در مراحل بعد، استفاده از روغن کنجد، کانولا، ذرت و آفتابگردان نیز مناسب است. در این قسمت هرکدام را بررسی می‌کنیم. همچنین روغن‌های دیگری مانند روغن نارگیل، تخم کتان، شاهدانه، کدو، آرگان و … نیز در بازار وجود دارند که برای مصارف سالاد و مصارفی غیر از پخت و پز استفاده می‌شود.

خرید روغن زیتون برای پخت و پز

مشاهده قیمت روغن زیتون فرابکر

روغن زیتون

خود زیتون خواص زیادی دارد و عصاره و روغن آن نیز همان خاصیت‌ها را دارد. این روغن، چربی تک غیراشباع دارد. روغن زیتون فرابکر، روغنی است که تصفیه نشده است و اسید اولئیک کمتر (به میزان یک درصد) و ویتامین و مواد معدنی بیشتری دارد.
این نوع روغن به رنگ طلایی سبز است و یک عطر به‌خصوص دارد. این روغن حرارت ندیده است و مواد شیمیایی هم ندارد؛ به همین دلیل جزو روغن‌های تصفیه نشده به‌حساب می‌آید. همچنین نقطه تبخیر روغن زیتون پایین‌تر و حدود ۱۶۰-۱۹۰ درجه سلسیوس است و نسبت به بقیه روغن‌ها، در دمای پایین‌تری می‌سوزد. بنابراین بهتر است از روغن زیتون برای مصارف سرخ‌کردنی استفاده نشود (مگر اینکه دمای تابه بیشتر از اندازه گفته شده، نشود) ولی می‌توانیم آن را بهترین روغن خوراکی برای انواع پخت و پز به شمار آوریم.
اگر برای سرخ کردن هم از روغن زیتون استفاده می‌کنید، باید روغن زیتون خالص را انتخاب کنید. هرچه این روغن خالص‌تر باشد، احتمال بالارفتن نقطه تبخیر آن نیز بیشتر می‌شود. معمولا در فرایند تصفیه و خالص شدن، عطر روغن زیتون و بسیاری از چربی‌های مفید برای سلامت قلب از بین می‌رود.

 

روغن کنجد

تولید روغن کنجد نیز همانند روغن زیتون فرابکر، در فرایند شیمیایی اتفاق نمی‌افتد. نقطه تبخیر روغن کنجد بالا نیست و تصفیه نشده است. به همین دلیل در مصارف پخت و پز به غیر از سرخ کردن می‌توانید از آن استفاده کنید.
البته امروزه برای سرخ کردن نیز، روغن کنجدهای خالص در بازار وجود دارند. به این مورد نیز توجه کنید که این روغن عطر خاصی دارد و در طعم غذا موثر است. روغن کنجد از نظر داشتن میزان زیادی ویتامین E و آنتی‌اکسیدان بهترین روغن خوراکی است.

خرید روغن کنجد خالص

مشاهده قیمت روغن کنجد

روغن کانولا

روغن کانولا از استخراج گونه‌ی اصلاح شده ژنتیکی دانه‌های کلزا، تشکیل می‌شود. این روغن برای اولین بار از کشور کانادا وارد ایران شده است. بیشتر افراد فکر می‌کنند که به دلیل استفاده از روغن کانولا در غذاهای سرخ‌کردنی، این روغن سالم نیست. البته همان‌طور که قبلا هم گفتیم، نباید بیش از حد از روغن استفاده کنید و هر روغنی مضرات خود را دارد.
نقطه تبخیر روغن کانولا بالاست (حدود ۲۰۰ درجه سلسیوس) و بوی خاصی ندارد. بنابراین می‌توانیم آن را در دسته‌ی بهترین روغن خوراکی برای مصارف سرخ‌کردنی قرار دهیم. این روغن همچنین به دلیل کم بودن میزان چربی اشباع، در سرخ کردن و انواع روش‌های پخت و پز قابل استفاده است.
روغن کانولا طعم خاصی ندارد و بنابراین در طعم غذا نیز تاثیر نمی‌گذارد. به خاطر فرایند شیمیایی انجام شده روی این روغن، نقطه تبخیر آن بالاست ولی تاثیری روی کیفیت سلامت آن ندارد. بهتر است از روغن کانولا برای سالاد استفاده نکنید.

روغن ذرت

دانه گیاه ذرت، تشکیل‌دهنده روغن ذرت است و مناسب مصارف پخت و پز است. این روغن مقاومت حدودی در برابر اکسید شدن دارد و می‌توانید برای تفت دادن هم از آن استفاده کنید. عطر روغن ذرت کم است و رنگ آن ملایم است. اسید چرب امگا ۶ در این روغن بسیار بالاست و سبب به‌هم‌خوردن تنظیم این اسید در بدن شما می‌شود. قیمت روغن ذرت نسبت به بقیه روغن‌های نباتی کمتر است.

خرید روغن آفتابگردان با ارزانترین قیمت

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان، بدون بو و دارای رنگ ملایمی است. این روغن بهترین روغن خوراکی برای همه مصارف پخت و پز است. همچنین به دلیل مقاومت در برابر حرارت و اکسید شدن، برای سرخ کردن هم قابل استفاده است. روغن آفتابگردان انتخاب بسیاری از افراد ایرانی است ولی نباید کالری آن را از یاد ببرید. این روغن دارای میزان زیادی ویتامین E است.

جمع‌بندی

در این مقاله شما را با ماهیت روغن‌ها، انواع آن‌ها و کاربرد هرکدام آشنا کردیم تا بتوانید بهترین روغن خوراکی را بسته به رژیم غذایی خود انتخاب کنید. به این نکته توجه کنید که روغن‌های گیاهی بهترین روغن خوراکی برای لاغری هستند. البته باید ورزش منظم را نیز در کنار رژیم غذایی درست، انجام دهید. امیدواریم با خواندن این مقاله پاسخ سوالات خود را دریافت کرده باشید.

همین الان پیج سالماطور رو فالو کن!

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *