درمانی ، آرایشی و بهداشتی

خواص روغن کرچک که از آن بی خبر هستید!

خواص روغن کرچک که از آن بی خبر هستید!

آیا تا به حال اسم روغن کرچک به گوشتان خورده است و یا در مورد خواص جادویی آن چیزی میدانید؟ حداقل همه ی افراد یکبار از محصولات و دارو های شیمیایی برای سلامتی بدن به خصوص پوست و موی خود استفاده کرده اند و بعضی اوقات به دلیل هزینه بالای آنها از ادامه درمان منصرف شده اند اینجاست که ارزش و اهمیت این روغن گیاهی پر خاصیت نمایان میشود. روغن کرچک برای درمان بیماری های شایع پوستی مانند آکنه بسیار مفید است، اگر موهای خشک و آسیب دیده ای دارید و از شوره سر رنج میبرید از روغن کرچک استفاده کنید و شاهد اثرات معجزه آسای آن باشید. روغن کرچک به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی پف چشمانتان را از بین میبرد. این روغن یکی از بهترین رازهای زیبایی است،کسانی که روی این روغن شناخت دارند میتوانند ابروهای پرتر و موهای درخشان داشته باشند. اما سوالی که مطرح میشود این است که از این روغن چه زمانی و برای درمان کدام بیماری ها استفاده شود؟ در این مقاله خواص روغن کرچک و مزایای آن برای پوست و همچنین نحوه استفاده از آن و عوارض جانبی احتمالی مورد بحث قرار میگیرد پس با سالماطور همراه باشید.

روغن کرچک چیست؟

روغن کرچک، یک روغن گیاهی چند منظوره است که هزاران سال پیش استفاده می شده و این روغن یکی از محبوب ترین داروهای طبیعی است که به عنوان جز جدایی ناپذیر از خانه ها میباشد. روغن کرچک اصل با تحت فشار قرار دادن لوبیای کرچک و با استفاده از یک روش گسترده استخراج میشود. رنگ این روغن زرد کم رنگ  و با رایحه ملایم کرچک همراه است که در مناطق گرمسیری مانند آفریقا و هند یافت میشود.

 همانطور که از بافت روغن پیداست، از نظر ویتامین E و اسیدهای چرب بسیار غنی تر از سایر روغن های گیاهی است که ممکن است آن را به عنوان یک ماده بسیار موثر برای پوست و مو تبدیل کند. اما داستان به اینجا ختم نمیشود. تصور میشود که خواص دارویی روغن کرچک از زمان مصر باستان که بسیاری از روغن ها را به عنوان اکسیر تقویت کننده سیستم ایمنی قلمداد میکردند ، مورد استفاده قرار گرفته است.

روغن کرچک روغنی همه کاره است و به دلیل خاصیت ویسکوزیته و روان کنندگی بسیار زیاد به عنوان یکی از اولین روغن های گیاهی برای مصارف صنعتی نیز شناخته شده است. این روغن مرطوب کننده ای برای پوست ، مو و ناخن است و میتواند به تنهایی یا با سایر محصولات استفاده شود. اثرات مرطوب کنندگی روغن کرچک برای لب های شکاف خورده و خشک شدن پوست دست و پا در زمستان مفید است .

خواص روغن کرچک برای یبوست

فواید جادویی روغن کرچک

قرن هاست که این روغن به عنوان یک ماده آرایشی به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد و از آنجا که نیروگاهی از مواد معدنی، ویتامین ها، اسیدهای چرب و اسیدهای چرب امگاست ، در احیای مجدد پوست ، مو ، پوست سر و غیره بسیار مفید است.

  • با روغن کرچک ابروهای خود را تقویت کنید

اگر دچار ریزش ابرو شده اید و ابروهایتان پرپشتی خود را از دست داده است، قبل از خواب کمی روغن کرچک به ابروهای خود بمالید و به مرور زمان پر شدن آنها را مشاهده کنید.

به منظور استفاده از آن، چند قطره روغن کرچک را روی انگشتان دست خود ماساژ دهید تا کمی گرم شود و سپس در امتداد رویش موی ابروهای خود آن را ماساژ دهید. همچنین، میتوانید یک اسفنج نرم را به روغن کرچک آغشته کرده و به آرامی به ابروها بزنید.

  • خواص روغن کرچک برای تقویت و رشد موها 

استفاده از روغن کرچک به رشد موهایتان سرعت میبخشد. بنابراین، اگر میخواهید موهایی ضخیم‌تر و بلندتری داشته باشید، باید استفاده از روغن کرچک را در برنامه‌های روزانه‌ی مراقبت از موهایتان بگنجانید. برای رشد و ترمیم موها، هفته ای یکبار موهای خود را با روغن کرچک ماساژ دهید و به آن شامپو بزنید تا روغن کاملا شسته شود. 

خواص روغن کرچک برای مو

  • فواید روغن کرچک برای درمان شوره سر

روغن کرچک به علت خواص ضد باکتری و ضد قارچی یک عنوان درمان طبیعی برای رفع شوره سر به حساب می آید. برای از بین بردن شوره‌ی سر با استفاده از روغن کرچک باید مو و پوست سر را به این روغن آغشته کنید و همه‌ جای سرتان را با نوک انگشتان به آرامی ماساژ داده و اجازه دهید موهایتان حداقل نیم ساعت به همان وضعیت باقی بمانند و سپس با استفاده از شامپو موهایتان را بشویید برای تاثیر بهتر این روغن میتوانید پیش از این کار، روغن کرچک را با روغن زیتون و آب لیمو مخلوط نمایید و از این ترکیب استفاده کنید. توصیه میشود پس از استفاده از این مخلوط و ماساژ دادن سر باید از نرم کننده نیز استفاده نمایید. استفاده از روغن کرچک به تغذیه‌ی پوست سر کمک میکند و به آن سلامتی میبخشد.

  • خواص روغن کرچک برای درمان آکنه

روغن کرچک دارای خاصیت ضد میکروبی است که در صورت استفاده بر روی پوست میتواند به مبارزه با رشد باکتری کمک کند. یک مطالعه نشان داد که عصاره روغن کرچک قدرت ضد باکتری قابل توجهی را نشان میدهد و مانع از رشد چندین باکتری از جمله استافیلوکوکوس اورئوس میشود. اگر دوست دارید پوستی صاف، درخشان و بی عیب داشته باشید، هرگز نباید اجازه دهید آکنه‌ها روی پوستتان باقی بمانند. درمان آکنه نیز از دیگر خواص روغن کرچک برای زیبایی پوست به شمار میرود.

  • فواید روغن کرچک برای لب

روغن کرچک به دلیل داشتن اسیدهای چرب به هیدرات و مرطوب کردن لب ها کمک میکند.

چندین بار در روز لبها را مرطوب کنید. همچنین میتوانید قبل از خواب، درمان موضعی آرام بخش را با مخلوط کردن روغن کرچک، گلیسیرین و آب لیمو ایجاد کنید.

  • رفع تیرگی زیر چشم با روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک در برطرف کردن تیرگی از دور چشمان نیز موثر است. فقط کافی است پیش از خواب کمی روغن کرچک را به اطراف چشم‌هایتان بمالید و با همان حالت بخوابید. صبح روز بعد احساس شادابی را دور چشم‌تان تجربه خواهید کرد.

خواص روغن کرچک برای سیاهی دور چشم

  • درمان یبوست با روغن کرچک

امروزه روغن کرچک به عنوان یک درمان طبیعی محبوب برای بیماری های شایعی همچون یبوست به کار میرود. یکی از مهم ترین خواص روغن کرچک ملین بودن آن است، خواص قدرتمند ملینی موجود در روغن کرچک، آن را به یکی از درمان‌های خانگی و طبیعی موثر برای یبوست تبدیل کرده‌است. تنها کافی است صبح یک قاشق چای خوری روغن کرچک میل کنید. البته توجه داشته باشید، زنان باردار نباید از این روش برای درمان یبوست‌شان استفاده نمایند.

  • تسکین بی خوابی با روغن کرچک

توصیه میشود به جای استفاده از داروهای مضر (و بعضی اوقات عادت) برای کمک به بی خوابی، قبل از رفتن به رختخواب، روغن کرچک را روی پلک بمالید. بدن روغن را جذب میکند و سبب گردش خون سالم میشود و کمک میکند تا خواب راحتتری ذاشته باشید.

عوارض جانبی روغن کرچک

ممکن است زیاده‌روی در استفاده از روغن کرچک عوارض جانبی ناخواسته‌ای برای شما به همراه داشته باشد برای پیشگیری از گرفتار شدن به عوارض جانبی روغن کرچک رعایت تعادل در استفاده از آن، نکته‌ی مهمی است. زنان باردار، مادرانی که به نوزادان‌شان شیر میدهند، و آن‌هایی که به انسداد روده، آپاندیس، بیماری التهاب روده، و درد شکمی مبتلا هستند، نباید بدون مشورت با پزشک از روغن کرچک استفاده کنند. توصیه میشود پیش از مصرف خوراکی روغن کرچک با پزشک مشورت کنید هرگز بیش‌تر از نصف تا یک قاشق چای خوری روغن کرچک را در یک روز مصرف نکنید. مصرف بیش از اندازه‌ی روغن کرچک میتواند به حالت تهوع، اسهال، استفراغ، گرفتگی ماهیچه‌ی معده، و شکم درد منجر شود.

3 ماسک با روغن کرچک

ماسک برای پرپشت کردن و زیبایی موها

مواد لازم:

  • روغن کرچک
  • زرده تخم مرغ
  • عسل

2قاشق غذا خوری روغن کرچک را با زرده تخم مرغ و یک قاشق عسل مخلوط کنید. سپس این ترکیب را روی ریشه مو بزنید و مو های خود را بپوشانید و بعد از دو ساعت به حمام رفته و موهای خود را با آب گرم بشویید.

پر شدن سریع ابرو

10 عدد مغز فندق خام را به خوبی بکوبید و مقداری روغن کرچک به آن اضافه کنید تا خمیر نرمی حاصل شود . 3 شب به صورت موضعی از این ترکیب استفاده کنید.

خواص روغن کرچک برای ابرو

مشاهده قیمت روغن کرچک سالماطور

رفع تیرگی چشم

2 تا 3 شب در هفته قبل از خواب ، چند قطره از روغن کرچک را دور چشمان خود بزنید و به مدت 2 دقیقه به آرامی ماساژ دهید.

در هنگام استفاده از این روغن دقت کنید که وارد چشمتان نشود چون باعث سوزش می شود.

برای اطمینان از اینکه به روغن کرچک حساسیت ندارید مقداری از آن را روی پوست دست خود در قسمت ساعد داخلی امتحان کنید.

حال که در این مقاله ازخواص بینظیر روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی بدنتان باخبر شدید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که از کجا میتوان روغن کرچک با کیفیت خریداری کرد. معمولا روغن کرچک را میتوان از فروشگاه‌های مواد خوراکی و دارویی نظیر عطاری‌ها و داروخانه‌ها تهیه نمود. چنانچه به دنبال روغن کرچک با کیفیت و بی خطر هستید، حتما آن را از فروشگاه‌های معتبر همچون فروشگاه سالماطور خریداری نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *