درمانی ، آرایشی و بهداشتی

خواص خارق العاده روغن زیتون برای بدن

خواص خارق العاده روغن زیتون برای بدن

چقدر در آشپزی ها و سالاد های خودتان از روغن زیتون استفاده می کنید؟ شاید دقت کرده باشید که در دستورالعمل رژیم های لاغری،سالم خوری و موضوعاتی که به سلامتی و تناسب اندام مربوط می شوند،اکثر افراد طرفدار روغن زیتون فرابکر و خالص هستند. در واقع نمی توانید کسی را پیدا کنید که از خواص روغن زیتون و اهمیت مصرف آن بی اطلاع باشد. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که طعم و مزه ی این روغن برایتان خوشایند نیست و از مصرف آن اجتناب می کنید باید آگاه باشید که مصرف روزانه روغن زیتون برای همه افراد لازم و ضروریست زیرا از بروز برخی از بیماری ها جلوگیری می کند و به سلامتی بدن شما کمک می کند.

روغن زیتون  یا اکسیر شفابخش عنوانی که کمترین محصولی شایستگی مفتخر شدن به این صفت و ویژگی را دارا می باشد در این مقاله تلاش شده هر چند به صورت مختصر اما به صورت مفید شما را با بخشی از خواص روغن زیتون برای بدن آشنا کنیم

مقاله مرتبط: خواص روغن زیتون برای معده

در ادامه می خوانید...

روغن زیتون چیست؟

روغن زیتون یک روغن گیاهی پر خاصیت است که از میوه درخت زیتون به دست می‌آید. این درخت نخستین بار در کرانه‌های دریای مدیترانه پرورش یافت. روغن زیتون را با فشردن میوه زیتون به دست می‌آورند که دارای مقدار زیادی چربی غیر اشباع است. روغن زیتون جز روغن های مغذی است که از گذشته های دور انسان از آن در پخت و پز و تهیه ی سالاد و حتی به عنوان دارو استفاده می کرده است.  فواید روغن زیتون  برای تندرستی و سلامت بیشمار است. شاید شما بسیار شنیده اید که گفته می شود در رژیم غذایی خود روغن زیتون را جایگزین سایر روغن ها قرار دهید. مزایا و فواید زیادی برای روغن زیتون مطرح است اما چه رازی در روغن زیتون نهفته است که سبب شده تا این حد روی مصرف آن تاکید شود؟ اگر یک وعده‌ی غذای سالم و سبک می‌خواهید یا به دنبال طعم دهنده‌ای برای سالاد خود هستید، روغن زیتون فرابکر انتخاب خوبی است که با عطر متمایز خود طعمی بینظیر به غذاهایتان می‌بخشد. خلاصه این که، روغن زیتون هم غذای سالمی است، هم برای سلامت و زیبایی پوست و مو مفید است. برای آشنایی بیشتر با فواید روغن زیتون در ادامه با سالماطور همراه باشید.

خواص روغن زیتون برای واژن

واژن به عنوان یک عضو مهم و حیاتی برای یک زن در نظر گرفته می شود که به طور قطع سلامت و زیبایی این قسمت از یدن از جایگاه و ارزش بالایی برخوردار می باشد بنابراین بهتر است برای رسیدن به این مطلوب به جای استفاده از روش های پر خطر شیمیایی از راههای کم خطر و زود بازده استفاده کرد. یکی از خواص روغن زیتون برای بدن تاثیر بر روی سلامتی واژن است

1-خشکی واژن را از بین ببرد

خشکی واژن می تواند به دلایل مختلف همچون بهم ریختن یا کاهش هورمون ها ی استروژن یا رسیدن به سن یائسگی ایجاد شود. مطالعات صورت گرفته در این زمینه نشان داده است استفاده ی موضوعی از روغن زیتون برای واژن و کاهش عوارض ناشی از خشکی واژن دارد.

2-یک خوراکی عالی با خاصیت ضد میکروبی.ضد ویروسی.ضد قارچ

مطالعات و پژوهش ها ثابت کرده اند ان دسته از بانوانی که به صورت مرتب مصرف روغن زیتون را در وعده های غذایی خود گنجانده اند چه به صورت خوراکی یا موضعی بسیار سریع تر از انواع بیماری های قارچی و عفونی بهبود پیدا کرده اند.

3-خاصیت ضد التهابی به دلیل و جود آنتی اکسیدان فراوان در روغن زیتون

یکی از خواص روغن زیتون بریا بدن کاهش دردهای شایع رحمی به خصوص دردهای دوران قاعدگی می شود.

4-استفاده از روغن زیتون به صورت موضوعی در قسمت پرینه در واژن

اغلب مادران در هنگام زایمان دچار پارگی پرینه می شوند این در حالی است که کافیست در دوران بارداری قسمت پرینه به صورت موضعی با روغن زیتون ماساژ داده شود که یکی از خواص فوق العاده روغن زیتون برای واژن محسوب میشود.

خواص روغن زیتون برای پوست

از خواص فوق العاده روغن زیتون برای بدن، استفاده از روغن زیتون برای پوست است که در زیر توضیح داده شده است

1-پاکسازی صورت از سلول های مرده ی زائد و چربی های اضافه

2-رطوبت رسانی عمیق به پوست به خصوص برای پوست های خشک

3-بهبود سریع و موثر افتاب سوختگی

4-یک محافظ عالی برای محافظت از پوست اطراف چشم

5-از ایجاد چین و چروک جلوگیری می نماید

6-یک نرم کننده ی عالی برای از بین بردن ترک های دوران بارداری

7-ضدآفتاب طبیعی

8-یک ماده ی موثر برای پاک کردن آرایش

9-درمان کننده ی آکنه

خواص روغن زیتون برای پوست چرب

یکی از خواص روغن زیتون برای بدن مفید بودن برای پوست های چرب است به این دلیل که

1-روغن زیتون خاصیت ضد التهابی دارد و موجب از بین رفتن باکتری های موجود در سطح پوست می شوند

2-ترکیبات موجود در روغن ریتون موجب ایجاد تعادل و تنظیم رطوبت پوست می شود  و همین امر از ترشح بیش از حد غدد چربی بر روی پوست جلوگیری می نمایید

3-خاصیت آنتی اکسیدانی موجود در روغن زیتون موجب از بین رفتن چربی های آسیب رسان و در نتیجه ترمیم پوست و شادابی و درخشندگی آن می شود

4- یکی از مشکلات شایع در پوست های چرب بروز آکنه می باشد مصرف موضعی روغن زیتون از بروز آکنه دراین نوع پوست ها جلوگیری می کند.

خواص روغن زیتون خوراکی

  • کنترل کلسترول و افزایش آنتی اکسیدان خون

به طور کلی مصرف دوقاشق غذاخوری روغن زیتون به صورت روزانه به مدت یک هفته سبب کاهش چشمگیر کلسترول و افزایش آنتی اکسیدان های خون می شود. روغن زیتون حاوی مقداری چربی اشباع و غیر اشباع است که سطح کلسترول خون را کنترل می کند، میزان چربی تک رشته ای غیر اشباع در روغن زیتون بین 75 تا 80 درصد است که باعث ایجاد سطح مناسبی از کلسترول خوب در بدن می شود.

  • جلوگیری از زخم معده و التهاب

روغن زیتون تنها روغنی است که معده می تواند بسیار خوب آن را تحمل کند، روغن زیتون عملکرد محافظتی برای معده داشته و این ارگان را از زخم و التهاب محافظت می کند. مصرف روغن زیتون پیش از غذا از بروز زخم معده جلوگیری می کند.

  • جلوگیری از ابتلا به بیماری قلبی

روغن زیتون از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند. نوعی آنتی اکسیدان در روغن زیتون وجود دارد که سلول های قرمز خون را از صدمه دیدن محافظت می کند.

  • خواص روغن زیتون برای جلوگیری از سکته قلبی

روغن زیتون همچنین قلب شما را سالم نگه می دارد. این روغن با کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب به سلامت قلب کمک می کند، برای این منظور همه ی چربی های موجود در مواد غذایی را با روغن زیتون جایگزین کنید و شاهد بهبود سطح کلسترول خونتان باشید.

  • جلوگیری از تشکیل سنگ صفراوی

روغن زیتون به دلیل ترکیبات مفیدی که در خود دارد، از تشکیل سنگ های صفراوی جلوگیری می کند و مصرف یک قاشق غذا خوری روغن زیتون به صورت ناشتا باعث می شود که از تشکیل سنگ های صفراوی جلوگیری شود. 

  • کاهش کلسترول خون 

روغن زیتون به علت داشتن انواع اسید های چرب اشباع نشده کلسترول خون را کاهش می دهد و از لخته شدن خون نیز جلوگیری می کند.

  • کنترل قند خون

مصرف روغن زیتون میزان قند خون و انسولین را متعادل می کند.

  • رفع یبوست

مصرف روزانه 1 یا 2 قاشق غذا خوری روغن زیتون به همراه لیمو یا قهوه از بروز یبوست به خصوص در روده های آسیب دیده جلوگیری می کند. بافت روغن زیتون به گونه ای است که سیستم گوارشی شما را تحریک کرده و باعث می شود که مواد غذایی به نرمی در بدن تان حرکت کنند. به طور کلی روغن زیتون باعث بهبود مسیر گوارشی شما می شود و درنتیجه به رفع یبوست کمک می کند. 

  • کاهش وزن با روغن زیتون

متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف روزانه 1 قاشق غذا خوری روغن زیتون میتواند به کاهش وزن بسیار کمک کند، اسید چرب موجود در روغن زیتون یعنی اولئیک اسید  باعث کاهش اشتها در افراد می شود. مصرف بیش از حد روغن زیتون به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا خوردن بیش از یک قاشق از این روغن در طول روز علاوه بر اینکه کالری مصرفی را افزایش می دهد می تواند منجر به اسهال شود.

خواص روغن زیتون برای لاغری

  • خواص روغن زیتون برای درمان افسردگی

براساس یک تحقیق انجام شده در دانشگاه اسپانیا مشخص شد که روغن زیتون دارای چربی های غیر اشباعی می باشد و می تواند خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد. روغن زیتون میزان «سروتونین» (هورمون شادی) را در بدن افزایش می‌دهد. بیشتر داروهای ضد افسردگی هم به تولید سروتونین در بدن کمک می‌کنند.

  • محافظت در برابر بیماری دیابت

چربی های موجود در روغن زیتون از بدن در برابر بیماری دیابت نوع دوم محافظت می کند و افراد مبتلا به دیابت نوع دوم با مصرف این روغن می توانند از پیشرفت بیماری خود جلوگیری کنند. روغن زیتون باعث کنترل قند خون می شود اگر به دیابت مبتلا می باشید و یا نگران ابتلا شدن به آن هستید بهترین کار این است روغن زیتون بخشی از زندگی شما باشد.

  • سم زدایی کبد 

یکی از بهترین راه ها برای مراقبت از کبد استفاده از روغن زیتون است بهترین کار این است که آن را با آب لیمو مصرف کنید به این ترتیب که آن ها را به نسبت دو به یک مخلوط کنید مثلا دوقاشق غذا خوری روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب کرده و میل کنید. این ترکیب یکی از بهترین سم زداها برای کبد است.

  • ضد درد طبیعی

روغن زیتون یکی از مهم ترین ضد دردهای طبیعی است بسیاری از افراد از خواص ضد التهابی روغن زیتون بی اطلاع هستند در حقیقت روغن زیتون مانند ایبوپروفن عمل می کند وقتی در اندازه های طبیعی مصرف شود معمولا 3 تا 4 قاشق روغن زیتون برابر با دوز 10 درصد ایبوپروفن است. مهم ترین مسئله این است که روغن زیتون یک ضد درد کاملا طبیعی است و نگرانی در مورد اثرات جانبی و تاثیرات منفی بر روی بدن شما وجود ندارد.

خواص روغن زیتون برای درد

مشاهده قیمت روغن زیتون تصفیه شده

  • سالم نگه داشتن مغز با روغن زیتون

روغن زیتون مانع از بین رفتن سلول های مغزی می شود این روغن ماده ای است که هم برای بدن و هم برای مغز بسیار پرفایده است و یکی از ایمن ترین داروهایی است که مغز شما را سالم ، فعال و هوشیار نگه می دارد.

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان

روغن زیتون حاوی مقادیر زیادی اسید اولئیک می باشد که می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد.

  • تقویت حافظه

روغن زیتون حافظه را بهبود بخشیده و به طور چشمگیری بیماری های روانی، افسردگی و ضعف را کاهش می دهد. اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ روغن زیتون، برای سلامت مغز و افزایش حافظه مفید هستند.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

روغن زیتون سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند این روغن غنی از اسید های چرب است که سیستم ایمنی بدن شما را قوی تر می کند، روغن زیتون بدن شما را در برابر ویروس ها و باکتری ها محافظت می کند زمانی که دچار سرما خوردگی شدید حتما روغن زیتون را امتحان کنید.

مشاهده قیمت روغن زیتون فرابکر

خواص روغن زیتون در طب سنتی

یکی از انواع خوراکی هایی که طب سنتی نیز تاکید زیادی در مصرف و البته جایگزین کردن با انواع روغن صنعتی موجود در بازار دارد مصرف روغن زیتون می باشد از منظر طب سنتی خواص بی نظیری برای روغن زیتون وجود دارد که در اینجا به صورت گذار به مواردی از آن اشاره می کنیم:

  • سلامت قلب و عروق
  • پایین آورنده ی خطر ابتلا به انواع سرطان
  • افزایش عملکرد مغز و حافظه
  • بهبود خلق و خو
  • موجب استحکام بخشی به استخوان ها
  • افزایش سیستم ایمنی و دفاعی بدن
  • کاهش وزن
  • حفظ تعدل قند خون

فواید خوردن روغن زیتون بعد از غذا

1-موجب پاکسازی دستگاه گوارش

2-یک تقویت کننده ی عالی برای دیواره ها و مخاط معده

3-بهبود عملکرد معده در هضم بهتر غذا

4-بهبود عملکرد رودها

5-دفع راحت تر برای کسانی که دچار مشکلاتی مزاجی همچون یبوست هستند

خواص روغن زیتون برای معده

روغن زیتون یکی از خوراکی های است که اگر با معده خالی و البته بی واسطه مصرف شود خواص فوق العاده ایی برای بدن دارد از جمله معده می توان به خواص:

  • ضد التهاب(کمک کننده به کاهش ورم معده)
  • مناسب در درمان اختلالات گوارش ایجاد شده ناشی از رژیم ها ی غذایی نامناسب و مواردی از این دست
  • هیدروکسی کورتیزول موجود در روغن زیتون از ابتلا به سرطان های مربوط به دستگاه گوارش جلوگیری می کند
  • از بروز انواع بیماری های مرتبط با دستکاه گوارش شامل(یبوست.اسهال.حالت تهوع. انواع زخم های پوستی و …..)جلوگیری می نمایید

کلام آخر

و در انتها ذکر این نکته ضروری است که تمام خواص روغن زیتون برای بدن یا موارد ذکر شده در این پژوهش فقط در روغن زیتون اصل موجود می باشد .پس اگر می خواهید به نتیجه ی مطلوب برسید حتما این اکسیر شفابخش را از فروشگاههای معتبر خریداری نمایید.

هم چنین توجه داشته باشید که روغن زیتون جایگزین غذاهای سالم نشود اگرچه روغن زیتون یک منبع چربی سالم در نظر گرفته می شود اما به اندازه غذاهای کامل مغذی نیست. همچنین نوشیدن بیش از حد روغن زیتون ممکن است شما را از مصرف غذا های سالم تر از جمله چربی های سالم، سبزیجات و پروتئین ها باز دارد. همچنین آلرژن های بالقوه هم امکان دارد در بعضی افراد ظاهر شود اگرچه نادر است اما گرده زیتون یک آلرژن بالقوه است و روغن زیتون می تواند موجب دراماتیت تماسی در افراد تحت تاثیر قرار گرفته شود اما سوالی که مطرح است این است که آیا باید روغن زیتون را بنوشیم؟ روغن زیتون می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد که فواید سلامتی بسیاری را هم ارائه می کند با این وجود اینکه نوشیدن مقدار زیاد روغن زیتون فوایدی فراتر از مقدار مصرفی آن دارد مشخص نیست. 
مطالعات بسیاری فواید دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون را نشان داده اند اما پژوهش ها در زمینه نوشیدن روغن زیتون محدود هستند افزون بر این نوشیدن بیش از حد روغن زیتون می تواند موجب تغییر در رژیم غذایی و استفاده کمتر از غذاهای سالم دیگر شود. میزان مصرف روغن زیتون نباید شما را از مقادیر مصرف توصیه شده روزانه برای چربی و دریافت کالری فراتر ببرد. همان مصرف روزانه 1 ق غ قبل از صبحانه به صورت ناشتا برای شما کافیست. بعضی از افراد به مصرف روغن زیتون آلرژی دارند، کودکان، خانم های باردار و تمام کسانی که فشار خون بالا و دیابت دارند بدون مشورت با پزشک خود از روغن زیتون در غذاها استفاده نکنند.

حال که در مقاله بالا دانستید فواید روغن زیتون خوراکی چیست این فرصت را دارید که در قسمت نظرات، تجربه  های خود را در اختیار کاربران قرار داده و سؤال‌های خود را از متخصصان ما بپرسید و دانسته‌های خود را کامل کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *