ارده، شیره و حلوارده

راهنمای خرید بهترین شیره خرما را بشناسید

راهنمای خرید بهترین شیره خرما

بهترین شیره خرما کدام است؟ اگر این سوال ذهن شما را هم مشغول کرده است، تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا به پاسخ سوال خود برسید. یکی از پرطرفدارترین خوراکی‌ها، شیره است که هم طعم خوب و هم خواص دارویی زیادی دارد. همه افراد با انواع مزاج‌ها می‌توانند از شیره استفاده کنند. شیره خرما  یکی از انواع شیره‌هاست که علاوه بر طعم و مزه خوب، خواص بسیاری دارد و برای درمان بیماری‌هایی مانند کم‌خونی بسیار موثر است. باید به این نکته نیز توجه کنید که برخی از تولیدکنندگان در زمان تولید شیره، از مواد اولیه نامرغوب استفاده می‌کنند. افرادی هم که تجربه زیادی در این زمینه ندارند، ممکن است شیره تقلبی را خریداری کنند. در این صورت، این شیره علاوه بر اینکه خواصی ندارد، حتی ممکن است برای بدن شما مضر هم باشد. ما در این مقاله راهنمای خرید شیره خرما اصفهان و روش تشخیص شیره خرما اصل از نوع تقلبی آن را در اختیار شما می‌گذاریم.

برای خرید شیره خرما اصل کلیک کنید.

آشنایی با روش‌های تشخیص شیره خرما اصل از نوع تقلبی و انتخاب بهترین شیره خرما

در این قسمت از مقاله مواردی که برای تشخیص انواع شیره خرما طبیعی نیاز دارید را بررسی می‌کنیم.

  •  رنگ شیره خرما

خرماهای متفاوتی برای تولید شیره خرما کاربرد دارند و بنابراین رنگ شیره بسته به نوع خرما متغیر است. به‌طورکلی می‌توان این‌گونه در نظر گرفت که بهترین شیره خرما شفاف و به رنگ تیره است.

  •  غلظت شیره خرما

غلظت شیره، دومین موردی است که برای خرید بهترین شیره خرما باید به آن توجه کنید. غلظت شیره باید به‌گونه‌ای باشد که نه خیلی غلیظ باشد و نه خیلی رقیق.

  •  طعم شیره خرما

شیره خرما اصل طعم شیرینی دارد و اگر به‌تنهایی مصرف شود، شیرینی زیاد آن را حس می‌کنید.

  • ته نشینی

بهترین شیره خرما اگر مدتی استفاده نشود، به‌سرعت ته‌نشین می‌شود ولی شیره تقلبی این‌گونه نیست. بنابراین از این روش می‌توانید اصل و تقلبی بودن شیره را به‌راحتی تشخیص دهید.

  • شکرک

اگر شیره بی‌کیفیت و تقلبی باشد، با گذشت زمان کوتاهی شکرک می‌زند. چراکه به این شیره‌های تقلبی مواد نگهدارنده افزوده می‌شود تا ماندگاری آن‌ها افزایش یابد. بنابراین اگر شیره پس از مدتی شکرک زد، مشخص است که نامرغوب و بی‌کیفیت است.

خواص شیره و قیمت آن

آشنایی با انواع شیره خرما و خواص آن

خرما یکی از میوه‌هایی است که در ایران به میزان کافی وجود دارد و برای تولید شیره نیز مصرف می‌شود. از انواع خرما برای تهیه شیره به روش استاندارد و با رعایت بهداشت استفاده می‌شود. مصرف شیره خرما برای همه افراد مناسب است. در این قسمت شما را با خواص بهترین شیره خرما برای بدن آشنا می‌کنیم تا به اهمیت مصرف آن پی ببرید.

  • شیره خرما می‌تواند انرژی موردنیاز شما برای کل روز را تامین کند.
  • این شیره رشد سلول‌های کودکان را افزایش می‌دهد و برای آن‌ها بسیار مناسب است.
  • شیره خرما برای کاهش استرس کاربرد دارد.
  • شما می‌توانید برای تسکین دردهای روماتیسم از این ماده غذایی مغذی استفاده کنید.
  • مصرف شیره خرما در وعده صبحانه سبب می‌شود تا سلول‌های عصبی فعالیت بهتری داشته باشند.
  • این شیره برای هضم غذاها کمک‌کننده است.
  • شیره خرما حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و آهن است و برای بدن مفید است.
  • شما می‌توانید از این شیره به‌عنوان یک شیرین‌کننده کاملا طبیعی بهره ببرید.

آشنایی با تولید بهترین شیره خرما به روش سنتی

سه روش برای تولید بهترین شیره خرما با روش سنتی وجود دارد که در این قسمت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

1 – روش جوشاندن (روش گرم)

در این روش خرما را در دیگ‌های سر باز قرار می‌دهند و به اندازه وزن میوه به آن آب اضافه می‌کنند. سپس دیگ حاوی  مخلوط آب و خرما را روی حرارت قرار می‌دهند و صبر می‌کنند تا شیره در آب حل شود. دیگ را تا زمانی که غلظت شیره به میزان موردنظر برسد، روی حرارت نگه می‌دارند، پس از رسیدن به غلظت موردنیاز، حرارت را خاموش می‌کنند و مخلوط را از صافی رد می‌کنند. در نهایت نیز بهترین شیره خرما را درون حلب‌های فلزی و یا ظروف پلاستیک می‌ریزند و تفاله باقی‌مانده را نیز برای مصرف دام نگه می‌دارند.

2 – تهیه بهترین شیره خرما در حوضچه‌های سیمانی (روش سرد)

برای تهیه شیره خرما عمده با این روش، خرما را در حوضچه‌هایی می‌ریزند. این حوضچه‌ها مخصوص عملیات شیره‌گیری می‌باشد و 1 الی 5/1 متر از سطح زمین بلندتر است. به‌این‌ترتیب نیروی وزن خرماها سبب واردشدن فشار به آن‌ها می‌شود و در نتیجه شیره آن‌ها خارج می‌شود. سوراخی در ته این حوضچه‌ها وجود دارد که شیره تولید شده از آنجا جمع‌آوری می‌شود. این نوع شیره کاملا طبیعی است.

3 – تولید شیره خرما به روش سبدهای حصیری

در شهرهایی مانند میناب، به‌جای روش حوضچه سیمانی، از یک محفظه کمک می‌گیرند. این محفظه از برگ خرما و به شکل یک سبد حصیری تهیه شده است. به‌این‌ترتیب که همانند روش قبل، خرما را در این سبدها می‌ریزند و با فشار وزن آن‌ها، شیره از طریق منافذ حصیر خارج می‌شود.

آشنایی با دستور‌العمل تهیه شیره خرما

۱. برای تهیه بهترین شیره خرما در منزل، ابتدا باید خرما‌ها را خرد کنید و به قطعات درشت تبدیل کنید.

۲. برای جداشدن ناخالصی‌ها از خرما، باید آن را به مدت ۲۰ دقیقه در آب جوش قرار دهید. در نهایت آب باقی‌مانده را دور بریزید.

۳. پس از خارج کردن خرما از آب جوش، آن را در یک قابلمه بزرگ در دار بریزید و یک لیتر یا ۴ پیمانه آب به آن اضافه کنید. در این مرحله ابتدا بگذارید آب به‌آرامی به جوش آید و سپس حدود 2 ساعت با حرارتی بسیار ملایم بپزد.

۴. پس از طی شدن زمان گفته شده، حرارت را خاموش کنید و منتظر بمانید تا مخلوط خنک شود.

۵. حال نیاز به یک آبکش، کاسه و چند پارچه تنظیف دارید. آبکش را روی کاسه قرار دهید و روی آن هم چندلایه پارچه تنظیف بگذارید.

۶. با فشردن کیسه، آب خرمای پخته شده از آن خارج می‌شود. اگر میزان مواد شما زیاد است، هر بار مقدار کمی از آن را در آبکش بریزید.

۷. در این مرحله باید آب خرما را درون یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به‌آرامی به جوش آید. درب قابلمه را باز بگذارید و اجازه دهید تا مایع حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بجوشد. در این زمان آب اضافی تبخیر می‌شود و شربت به نصف میزان قبلی می‌رسد. در این صورت زمانی که یک قاشق در آن می‌زنید، باید پشت قاشق با شربت پوشانده شود. به این نکته نیز توجه کنید که غلظت شربت پس از سرد شدن بیشتر می‌شود.

۸. اگر فکر می‌کنید شیره خرما رقیق است می‌توانید برای غلیظ شدن و خروج آب بیشتر از آن، دوباره شیره را روی حرارت قرار دهید. مراقب باشید که شربت شما خیلی غلیظ و سفت نشود.

بررسی نکاتی در مورد تهیه شیره بهترین خرما

  • بهتر است برای تهیه شیره خرما از خرماهای شیره دار استفاده کنید.
  • به این نکته توجه کنید که اگر غلظت شیره خرما کم باشد، سبب کپک زدن سریع آن می‌شود.
  • محل مناسب برای نگهداری این شیره در درون ظرف دربسته و در جای خشک و خنک است. زمان نگهداری آن نیز به مدت 1 سال می‌باشد.
  • اگر می‌خواهید برای درست‌کردن شیره خرما از خرمای خشک استفاده کنید، باید زمان طولانی‌تری را برای پخت خرما در نظر بگیرید.

کلام آخر

خرما و شیره آن دارای خواص بی‌نظیری است و مصرف آن برای تمامی افراد مناسب است. البته شما باید برای خرید بهترین شیره خرما، از اصل و طبیعی بودن آن مطمئن شوید. در این مقاله‌ها راهکارهای تشخیص شیره اصل را بررسی کردیم و شما را با خواص این ماده غذایی مقوی آشنا کردیم. همچنین طرز تهیه شیره خرما در منزل را نیز به شما آموختیم.
در ایران شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید شیره فعالیت دارند، از میان آن‌ها  شیره خرما مینو و شیره خرما رزاقی کیفیت مناسبی دارند. شما می‌توانید انواع شیره باکیفیت از جمله شیره خرما شیراز را از سالماطور بخواهید. تمامی محصولات موجود در سایت سالماطور از مرغوب‌ترین مواد اولیه تهیه شده‌اند و دارای کیفیت و ضمانت اصالت هستند. کافی‌ است یک بار خرید از سایت سالماطور را امتحان کنید تا از قیمت‌ و کیفیت محصولات شگفت‌زده شوید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *