ادویه جات

معرفی بهترین ادویه جات قورمه سبزی

خرید ادویه قورمه سبزی

یکی از خوشمزه‌ ترین و معروف‌ترین غذاهای ایرانی، قورمه سبزی است که پخت آن به تجربه و مهارت بسیار بالایی احتیاج دارد. از نظر ایرانیان، خوشمزه‌ترین قورمه سبزی دنیا توسط مادر و مادربزرگشان پخته می‌شود

از مهم‌ترین اموری که در شکل‌گیری مزه قورمه سبزی موثر است، جا افتادن خورش خواهد بود. این جاافتادگی تنها به وسیله تجربه و مهارت آشپز میسر می‌شود. برای خوشمزه‌تر شدن این خورش، باید از سبزی‌ها و ادویه‌جات مخصوص استفاده کرد. در ادامه این مقاله بهترین ادویه جات قورمه سبزی معرفی خواهد شد.

برای اطلاع از قیمت ادویه های سالماطور کلیک کنید


معرفی بهترین ادویه جات قورمه سبزی

از آنجایی که در خورش قورمه سبزی از انواع مخصوص سبزی‌های معطر و خوش‌طعم استفاده می‌شود، معمولاً  انواع چاشنی و ادویه‌ جات مخصوص نیز در آن کاربرد دارد. در ادامه به برخی از رایج‌ترین این ادویه‌ها در قورمه سبزی اشاره می‌شود که افراد می‌توانند با توجه به ذائقه خود از آن‌ها استفاده کنند؛

بهترین طعم دهنده قورمه سبزی

در اینجا با بهترین طمع دهنده های قرمه سبزی آشنا می شویم.

1. فلفل قرمز

چاشنی اصلی قورمه سبزی در بسیاری از شهرهای جنوبی، فلفل قرمز است. این نوع فلفل سرشار از ویتامین‌های A، B، C و K بوده و انواع املاح معدنی نظیر پتاسیم، مس و کلسیم نیز در آن وجود دارد.

این ادویه بسیار پرکاربرد علاوه بر طعم بی‌نظیر و تندی که دارد، دارای خواص تقویت سیستم ایمنی، افزایش متابولیسم، بهبود گردش خون و کاهش کلسترول نیز خواهد بود. افراد می‌توانند فلفل قرمز را در زمان تفت دادن پیاز و در همان مراحل ابتدایی پخت و یا در زمان میل کردن خورش، اضافه کرد.

البته باید توجه داشت که زیاده‌روی در مصرف این ادویه موجب بروز انواع بیماری‌های گوارشی و معده درد خواهد شد. همچنین می‌توان به جای فلفل قرمز از فلفل سیاه برای طعم دادن به این خورش خوشمزه استفاده کرد.

2. زردچوبه

یکی از محبوب‌ترین ادویه‌ها در بین ایرانیان، زردچوبه بوده که جزو بهترین ادویه جات قورمه سبزی به حساب می‌آید. این ادویه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهاب و ضدباکتریایی بوده که همچنین موجب سم‌زدایی کبد، شادابی پوست، تقویت سیستم ایمنی و بهبود عملکرد قلب می‌شود.

زمان اضافه کردن زردچوبه به قورمه سبزی در همان مرحله ابتدایی بوده و با پیاز و گوشت، تفت داده می‌شود. سپس سبزی و لوبیا به خورش اضافه خواهد شد.

3. ادویه کاری

ادویه کاری یا هفت رنگ، یکی از ادویه‌های خورشی بسیار خوشمزه است؛ ادویه کاری در قورمه سبزی بسیار کاربرد داشته که از ترکیبات آن می‌توان به دارچین، هل، زیره، فلفل قرمز، فلفل سیاه، میخک است. طبع این ادویه گرم بوده و می‌تواند طبع خورش را تعدیل کند.

با اضافه کردن ادویه کاری به قورمه سبزی، طعم خورش دلپذیرتر شده و همچنین خواص درمانی این ادویه به قورمه سبزی اضافه می‌شود. برای اضافه کردن ادویه هفت رنگ، بهتر است در ابتدا پیاز و گوشت تفت داده شده و بعد از اضافه کردن ادویه، سبزی و لوبیا اضافه شود.

 

4. پودر گشنیز

یکی دیگر از بهترین ادویه جات قورمه سبزی، پودر گشنیز است. استفاده از پودر گشنیز در قورمه سبزی، فواید بسیاری را به دنبال دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به خاصیت ضدنفخ، کنترل کلسترول، کنترل دیابت، سلامت پوست و غیره اشاره کرد. گشنیز به علت طعم و عطر بسیاری که دارد، جزو ادویه‌ها و سبزیجات پرکاربرد و پراستفاده در تهیه غذاها به شمار می‌رود.


ترکیب ادویه قورمه سبزی

در هر نقطه از کشور ایران، قورمه سبزی به روش‌های متفاوتی تهیه شده و مقدار ادویه قورمه سبزی نیز متنوع و متفاوت است که همین امر موجب تفاوت در طعم و مزه این خورش می‌رود.

میزان تلخی، ترشی، شوری و شیرینی خورش، با کم و زیاد کردن ترکیبات ادویه قابل تنظیم است. در ادامه ترکیب ادویه جات قورمه سبزی بیان می‌شود؛

  • فلفل سیاه (یک قاشق غذاخوری)
  • زردچوبه (یک قاشق غذاخوری)
  • پودر رازیانه (یک قاشق غذاخوری)
  • پور گل محمدی (2 قاشق غذاخوری)
  • پودر غوره (2 قاشق غذاخوری)
  • شنبلیله خشک (2 قاشق غذاخوری)
  • تره خشک (2 قاشق غذاخوری)
  • جعفری خشک (2 قاشق غذاخوری)
  • گشنیز خشک (2 قاشق غذاخوری)
  • اسفناج خشک (2 قاشق غذاخوری)

هل در قورمه سبزی

در ترکیب ادویه قرمه سبزی از هل استفاده میشود. 


طرز تهیه ادویه مخصوص قورمه سبزی

در ابتدا باید سبزی‌های گفته شده را تهیه کرده و بعد از شستشوی کامل و پاک کردن آن‌ها، بر روی یک پارچه پهن کرده تا خشک شوند. اگر سبزی‌ها را کمی خورد کرده تا به قطعات کوچکتری تقسیم شوند، روند خشک شدن آن‌ها سریع‌تر می‌شود. همچنین سبزی‌ها باید در سایه و به دور از نور خورشید پهن شوند تا بعد از خشک شدن، سیاه نشوند.

یک راه‌حل دیگر نیز، تهیه سبزی خشک آماده است. اما سبزی‌های خشک شده دستی می‌تواند کیفیت ادویه را افزایش دهد.

سپس سبزی‌ها در هاون کوبیده شده و مخلوط می‌شوند. در مرحله بعدی، سبزی‌های کوبیده شده درون دستگاه آسیاب ریخته شده و با سایز ادویه‌ها مخلوط می‌شوند تا ترکیب یکدستی به وجود آید. این ادویه جات قورمه سبزی را می‌توان به مدت دوسال در یک جای خشک و خنک نگهداری کرد. همچنین می‌توان خرید ادویه قورمه سبزی را از ادویه فروشی‌ها و سایت‌های معتبر اینترنتی انجام داد.


ادویه جات قورمه سبزی چه زمانی به خورش اضافه می‌شوند؟

یک نکته مهم در پخت انواع خورش‌ها و غذاهای ایرانی باید به آن توجه داشت، زمان اضافه کردن ادویه و دیگر چاشنی‌ها خواهد بود. رعایت این زمان، می‌تواند موجب جاافتادگی و طعم بی‌نظیر غذا شود. ادویه را باید در 15 تا 20 دقیقه آخر مراحل پخت اضافه کرد تا خواص ادویه قورمه سبزی از بین نرود و خورش به خوبی طعم بگیرد. مقدار ادویه قورمه سبزی به ازای هر سه نفر، یک قاشق و نیم خواهد بود.

همچنین توصیه می‌شود بعد از اضافه کردن ادویه، خورش چشیده شود تا از اندازه بودن میزان ادویه اطمینان حاصل کرد و در صورت کم بودن ادویه جات قورمه سبزی، دوباره اضافه گردد.

 

نکات مهم در خوشمزه‌تر شدن قورمه سبزی

قورمه سبزی یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که در سراسرایران با چاشنی‌های متفاوت سرو می‌شود. میزان ترشی، شیرینی، شوری و تلخی این خورش به نوع چاشنی و ادویه‌های مورد استفاده در آن بستگی دارد. از جمله نکاتی که موجب خوشمزه‌تر شدن قورمه سبزی می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • زیاد و کم سرخ کردن سبزی خورش می‌تواند موجب تیره‌تر یا روشن‌تر شدن قورمه سبزی شود. در قورمه سبزی‌های مجلسی، اغلب سبزی خورشت بیشتر تفت داده می‌شود تا رنگ خورش تیره‌تر شده و طعم آن خوشمزه‌تر شود. اما برخی دیگر بر این باورند که هرچه سبزی کمتر تفت داده شود و ادویه جات قورمه سبزی دیرتر اضافه گردد، ویتامین‌ها و املاح موجود در آن ماندگارتر خواهند بود. برخی طالب یک قورمه سبزی چرب با رنگی تیره هستند و برخی دیگر خورش با رنگ روشن‌تر مورد پسندشان است. تمامی این‌ها سلیقه‌ای است.
  • نکته دیگر در پخت قورمه سبزی، مربوط به گوشت است. برای قورمه سبزی باید گوشت به صورت قورمه و درشت خرد شود. بهتر است از گوشت گوسفندی چرب استفاده شود تا غذا اصیل‌تر و لذیذتر گردد. همچنین باید توجه شود که در زمان تفت دادن گوشت، نمک به آن اضافه نشود و تنها ادویه جات قورمه سبزی کافی است.

برای اطلاع از قیمت و خرید انواع ادویه سالماطور کلیک کنید

دیگر نکات کاربردی در قورمه سبزی

  • مقدار شنبلیله در میزان تلخی قورمه سبزی موثر است. هرچه شنبلیله موجود در ادویه بیشتر باشد، خورش تلخ‌تر می‌شود. میزان شیرینی خورش نیز به میزان گشنیز مربوط است. اگر گشنیز مورد استفاده بیشتر باشد، قورمه سبزی طعم شیرین‌تری به خود می‌گیرد.
  • برای لعابدار شدن خورش، می‌توان از اسفناج استفاده کرد. اما باید توجه داشت که مقدار این سبزی کم باشد زیرا اسفناج زیاد در قورمه سبزی، طعم خورش را تغییر خواهد داد. همچنین رنگ خورش با اسفناج بیشتر، روشن‌تر می‌شود.
  • علاوه بر ادویه جات قورمه سبزی، می‌توان از لیمو عمانی و آبغوره به عنوان چاشنی ترش‌کننده خورش استفاده کرد.
3.6/5 - (49 امتیاز)

13 دیدگاه در “معرفی بهترین ادویه جات قورمه سبزی

  1. 9300520170 گفت:

    من از ادویه فلفل قرمز و ادویه کاری سالماطور استفاده کردم فوق العاده بود.

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام وقت بخیر
      من به شما ادویه کشمیری و عثمانی رو هم پیشنهاد می کنم.
      برای مشاهده و خرید ادویه کلیک کنید.
      https://salmator.com/product-category/%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d8%a7%d8%af%d9%88%db%8c%d9%87-%d8%ac%d8%a7%d8%aa/

  2. باران ریاحی گفت:

    ادویه برای خورشت قیمه هم دارید؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام باران عزیز
      بله ما ادویه خورشت قیمه هم داریم.
      از طریق لینک زیر میتونید محصول تهیه کنید.
      https://salmator.com/product-category/%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d8%a7%d8%af%d9%88%db%8c%d9%87-%d8%ac%d8%a7%d8%aa/

  3. سحر گفت:

    راز خوشمزه شدن قرمه سبزی های من این ادویه است به همه پیشنهاد میکنم

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام رها عزیز
      خوش حالیم که از محصول ادویه قرمه سبزی سالماطور راضی هستید😍

  4. یسنا گفت:

    سلام داخل ادویه قرمه سبزی شما هم دارچین هست>؟؟؟ اخه من به دارچین حساسیت دارم

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام یسنا عزیز
      داخل ادویه کاری دارچین وجود داره ولی داخل ادویه قرمه سبزی دارچین نیست.

  5. سوگول گفت:

    چقدر خوب که اول صفحه فیلم گذاشتید

  6. مریم دارابی گفت:

    می تونم ادویه ها رو به صورت جدا سفارش بدم؟؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام مریم عزیز
      بله می تونید ادویه ها رو به صورت جدا سفارش بدین
      از طریق لینک زیر می تونید ادویه ها سالماطور رو مشاهده کنید
      https://salmator.com/product-category/%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d8%a7%d8%af%d9%88%db%8c%d9%87-%d8%ac%d8%a7%d8%aa/

  7. فاطمه موسوی گفت:

    گشنیز باعث تلخی خورشت نمیشه؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام فاطمه عزیز
      گشنیز شیرینه، اضافه کردن آن باعث کاهش تلخی خورشت قورمه سبزی میشه.
      با خیال راحت از گشنیز استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *