عسل و مربا

آشنایی با انواع عسل طبیعی در بازار ایران + [ +8 عسل درجه 1 طبیعی ]

خرید عسل طبیعی با بهترین قیمت در بازار ایران

انواع عسل طبیعی را می‌شناسید؟ گل‌ها علاوه بر داشتن تفاوت از نظر بو، شکل، رنگ و اندازه، شهدشان نیز باهم تفاوت دارد. به طور کلی طعم و رنگ انواع عسل دامنه بسیار گسترده‌ای دارد. عسل را می‌توان از لحاظ غذایی و دارویی از سایر غذاها متمایز دانست. عسل‌داران با دانستن این موضوع، سعی می‌کنند بهترین عسل را در اختیار مشتریان قرار دهند. در این مقاله قصد داریم انواع عسل‌ها و خواص آن‌ها را برای شما بیان کنیم.

برای خرید انواع عسل سالماطور کلیک کنید.

طبقه‌بندی انواع عسل‌های طبیعی

در این قسمت عسل‌ها را بر اساس موارد مختلف، دسته بندی می‌کنیم.

متناسب با منبع شهد گل

الف) عسل تک گل

زنبورداران برای تولید این عسل، شهد یک گل خاص را استفاده می‌کنند. مانند عسل قنقال، عسل آفتابگردان، عسل اقاقیا و عسل شبدر. تهیه عسل تک گل، بسیار سخت و دشوار است.

ب) عسل چند گل

زنبورداران برای تولید عسل چندگل، شهد چندین گل را استفاده می‌کنند. مانند عسل مرکبات و انواع درختان مثمر و غیر مثمر و عسل کوهستان

تماس با ما

برای مشاوره رایگان از طریق واتساپ کلیک کنید

متناسب با زمان تولید

الف) عسل بهاره

این عسل در اوایل بهار تهیه می‌شود مانند عسل درختان میوه، عسل اقاقیا و عسل مرکبات

ب) عسل پاییزه

زمان تولید عسل پاییزه، از اواسط تابستان تا اوایل پاییز است.

متناسب با منطقه تولید

این عسل‌ها بسته به منطقه تولید، نامگذاری می‌شوند مانند  عسل کوهرنگ و عسل دماوند

متناسب با رنگ عسل

عسل‌ها از نظر رنگ به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل عسل بی‌رنگ مانند عسل اقاقیا، عسل زرد مانند عسل اسپرس و عسل قرمز مانند عسل آویشن هستند.

متناسب با نحوه تولید و استخراج

این عسل‌ها شامل عسل مایع (شهد) و عسل کریستالیزه (شکرک زده) هستند.

قیمت انواع عسل طبیعی

برای خرید انواع عسل سالماطور کلیک کنید

آشنایی با انواع عسل‌ها

  • عسل طبیعی

زنبور عسل پس از تغذیه گیاهان مختلف، انواع عسل طبیعی را می‌سازد. حال اگر زنبور به جای استفاده از شهد گل، از شکر یا قند استفاده کند، فرآورده آن، عسل طبیعی محسوب نمی‌شود. زنبورها طبق غریزه و ذاتشان، می‌توانند گل‌های مفید را تشخیص دهند و به سراغ آن‌ها بروند. در نهایت نیز عصاره گیاهان مفید را در اختیار ما قرار دهند. این عسل‌ها دارای املاح و ویتامین‌های زیادی است و برای رفع نیازهای بدن اهمیت دارد.

  • عسل تغذیه‌ای

عسل خواص زیادی دارد و بنابراین کمی قیمت آن بالاست. افراد سودجو با توجه به این موضوع، برای تهیه عسل از تغذیه مصنوعی زنبورها یا محلول آب و شکر و یا شیره انگور و توت استفاده می‌کنند و آن را به جای عسل طبیعی به فروش می‌رسانند. این عسل عطر و طعم خوب و خواص عسل طبیعی را ندارد. عسل مصنوعی برای تغذیه زنبورها تا حدی مناسب است؛ اما برای انسان هیچ خاصیتی ندارد. کیفیت انواع عسل طبیعی 10 برابر بیشتر از عسل مصنوعی است.

  • عسل مصنوعی یا تقلبی

مواد و ترکیبات عسل مصنوعی، مانند عسل اصل طبیعی است؛ اما زنبور در ساخت آن دخالتی ندارد. این عسل‌ها معمولا از میوه‌های شیرین مانند خرما، کدو تنبل، خربزه و هندوانه و یا قند نیشکر تهیه می‌شوند. با اینکه این ترکیبات با نام عسل شناخته می‌شود ولی در واقع عسل طبیعی نیست.

  • عسلک

برخی از حشرات مانند شپشک‌ها و شته‌ها، پس از تغذیه از گیاهان مختلف، به دفع کربوهیدرات (مواد قندی) اضافه روی برگ گیاهان می‌پردازند. اگر شهد گل در طبیعت کمیاب شود، زنبور عسل به ناچار  به سراغ این مواد قندی گفته شده و سایر ترشحات شیرین گیاهان (به غیر از شهد گل‌ها) می‌رود. عسل تهیه شده از این مواد، عسلک نام دارد و کیفیت آن از انواع عسل طبیعی کمتر است. عسلک در مقایسه با عسل طبیعی، رنگ تیره‌تر و مواد اسیدی، نیتروژن، مواد معدنی و قندهای مرکب بیشتری دارد. عسلک برای تغذیه زنبورها خصوصا در فصل زمستان اصلا مناسب نیست.

  • عسل سمی

طبق تحقیقات مشخص شده است که عسلی که از برخی گیاهان خاص تولید شود، برای انسان سمی خواهد بود و باعث بروز مسموعیت و عوارضی مانند سرگیجه و استفراغ می‌شود. این عسل‌ها برای زنبوران مناسب هستند و مشکل ایجاد نمی‌کنند. زنبوران با تولید عسل درمناطقی که گیاهان سمی وجود دارد، موم و بچه کندو تولید می‌کنند.

آشنایی با انواع گیاهان عسل‌ زا

صدها گونه گیاه وجود دارد که از گلشان شهد ترشح می‌شود، اما فقط تعدادی از آن‌ها توانایی ترشح کافی شهد برای استفاده از زنبوران عسل را دارند. مهمترین گیاهانی که در ایران برای تولید انواع عسل طبیعی استفاده می‌شود شامل موارد زیر هستند.

  • انواع یونجه‌ها مانند یونجه معمولی و يونجه باغی
  • انواع شبدرها مانند شبدر شیرین، قرمز و سفید
  • گیاهان وحشی مانند گون، گرز، کاکوتی، آویشن، تلخه، انواع کنگر، گل قاصدک و ده‌ها گونه دیگر
  • سایر گیاهان مانند کنار ، گشنیز، سیاه دانه، سویا، مریم گلی، درخت جوالدوز، بید، انگور معمولی، انگور فرنگی، لیلکی، اقاقیا، آلو، بادام، آلبالو، گلابی، سیب، مرکبات، توت فرنگی، تمشک، سماق، نعناع، ریحان، گندم سیاه، آفتابگردان، پنبه، اسپرس، پیاز و …

برای خرید انواع عسل سالماطور کلیک کنید

بررسی خواص انواع عسل طبیعی

1 عسل اقاقیا

یکی از بهترین عسل‌ها، عسل اقاقیاست. رنگ آن درحالت مایع، کاملا شفاف و در حالت کریستالیزاسیون یا بلوری کردن (رس بستن) به سفیدی برف است. عسل اقاقیا انرژی‌زا و مقوی است و به تقویت حافظه کمک می‌کند. این عسل بسیار معطر و نشاط‌آور است و برای درمان بیماری‌هایی همچون عفونت در خانم‌ها، کم خونی، ملین، دیابت و صفرا کاربرد دارد. ترکیب عسل اقاقیا و سیب، یک آنتی‌بیوتیک است و به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند.

2 عسل گون

این عسل یکی از انواع عسل طبیعی است که برای تقویت اعصاب و مغز، افزایش انرژی بدن، تقویت حافظه، درمان کم‌خونی، خواب‌آور، درمان مشکلات مثانه و مجاری ادراری، درد کلیه، درد روده، مفید برای گرفتگی صدا، دردهای سینه و حلق و حنجره، زخم‌های چشم و دردهای چشم، ورم ملتحمه چشم، ملین و درمان درد معده مفید است. برای خرید عسل گون ارگانیک خالص در سایت سالماطور کلیک کنید.

خواص عسل طبیعی و قیمت آن

3 – عسل کتیرا

یکی از گونه‌های معروف گیاه گون، کتیراست که با شهد آن، عسل کتیرا تهیه می‌شود. این عسل دارای خواصی همچون تقویت معده، تقویت حافظه و تقویت اعصاب است.

4 عسل چند گیاه

زمانی که زنبور عسل شهد گل‌های مختلف را بنوشد، عسل چند گیاه یا چهل گیاه به دست می‌آید. این عسل بیشتر در فصل بهار برداشت می‌شود. عسل چند گیاه مزایای زیادی برای بدن دارد ازجمله خواص آن شامل مبارزه با پوکی استخوان، درمان میگرن، تصفیه خون و کبد، خواب آور، اشتها آور، ضد سنگ کلیه و مثانه، ضد سرفه و آسم، تقویت اعصاب، تب بر، ضد اسهال، ضد عفونی‌کننده دستگاه گوارش، ضد یبوست و ضد ورم و عفونت روده است.

عسل چندگیاه با بالاترین کیفیت در سایت سالماطور موجود است برای اطلاع از قیمت و خرید کلیک کنید.

5 عسل کنار

عسل کنار هم یکی از انواع عسل طبیعی است که انرژی‌زا و مقوی‌ست و مزایای بسیاری دارد. این عسل برای تحلیل ورم‌های گرم، تقویت اعصاب، جلوگیری از ریزش مو، تقویت مو، سستی اعضا، آبله، سرخچه و عطش سودمند است. همچنین به تقویت حافظه و رشد کودکان کمک می‌کند، برای گرم مزاجان مناسب است، نافع ناراحتی‌ها و زخم روده و تب است، کرم معده و روده را از بین می‌برد، مؤثر و بازکننده‌گرفتگی‌هاست، حرارت بدن را فرو می‌نشاند و مسهل صفراست. در سالماطور عسل کنار طبیعی موجود میباشد که میتواند یا یک کلیک از قیمت آن اطلاع پیدا کنید.

6 – عسل مرکبات

این عسل انرژی‌زاست و حافظه را تقویت می‌کند. خواص دیگر عسل مرکبات شامل ضدباکتری و قارچ، کاهش کلسترول، پیشگیری از انواع سرطان‌ها، ازدیاد متابولیسم پایه، مفید برای سرطان‌های معده، کرم‌های روده، مفید برای سکسکه، مسکن، ناراحتی‌های صفرا، اشتها آور، تصفیه خون، ضدعفونی کننده، ورم‌های بدن، سرماخوردگی، نرم کننده سینه، تهوع و سم، کمبود ویتامین C، بادشکن و درمان مشکلات معده است.

7 عسل وحشی

نوعی زنبور های کوچکی که با زنبور های معمولی و پرورش یافته فرق دارند، عسل وحشی را تولید می‌کنند. کلنی این زنبورها در بالای درختان و شکاف صخره‌ها در کوهستان‌ها ساخته می‌شود و برداشت این عسل‌ها کار بسیار دشواری است. عسل وحشی یکی از انواع عسل طبیعی است که قیمت بالایی دارد؛ چراکه خواص زیادی دارد، کمیاب و جمع‌آوری آن مشکل است. از مهمترین خواص این عسل می‌توان تقویت قوای جنسی، تقویت حافظه، درمان کم خونی، درمان مشکلات گوارشی و انرژی زایی بالا را نام برد.

قیمت و مشخصات عسل آویشن

8 عسل آویشن

عسل آویشن برای تقویت اعصاب و مغز مفید است. این عسل بسیار انرژی‌زاست و به تقویت حافظه کمک می‌کند. عسل آویشن برای پانسمان زخم‌های بستر، عفونت‌های عمومی بدن، درمان دیابت، تسکین سرفه و گلودرد، دردهای شکمی و روده و دردهای قاعدگی کاربرد دارد. عسل آویشن با خواص فوق العاده را ازسالماطور بخرید.

9 – عسل رازیانه

رازیانه یک گیاه دارویی است که عطر، طعم و خواص فراوانی دارد. عسل تولیدشده از این گیاه نیز تمام خواص آن را داراست. خواص عسل رازیانه شامل تسکین دردهای قاعدگی، افزایش میل جنسی در بانوان، درمان تنبلی تخمدان، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش فشار خون و کلسترول، خاصیت ضد عفونی و ضد میکروبی، درمان سوءهاضمه ها و نفخ، تقویت سیستم گوارشی بدن، مقابله با سرطان و پیشگیری از آن و تقویت سیستم ایمنی بدن است.

برای خرید انواع عسل سالماطور کلیک کنید

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع عسل طبیعی آشنا کنیم و خواص برخی از آن‌ها را برای شما بیان کنیم. امیدواریم که این مقاله از سالماطور مورد توجه شما قرار بگیرد و برایتان مفید باشد. شما همچنین می‌توانید بهترین و مرغوب‌ترین عسل را از فروشگاه ما تهیه کنید.

تماس با ما

برای مشاوره رایگان از طریق واتساپ کلیک کنید

 

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *