عسل و مربا

علت شکرک زدن عسل طبیعی را بدانید+شرایط نگهداری عسل

چرا عسل شکرک میزند ؟

همانطور که می دانید تشخیص کیفیت عسل، اصل یا تقلبی بودن آن یکی از مهم ترین دغدغه هایی است که مصرف کنندگان این محصول طبیعی دارند. بسیاری از افراد بر این باورند عسلی که شکرک میزند کیفیت مطلوب را ندارد و یا داخل آن شکر می باشد اما جالب است بدانید این روش به تنهایی گویای اصل بودن آن نیست و تنها راه تشخیص اصالت عسل آزمایش آن می باشد. اگر می خواهید بدانید چرا عسل طبیعی شکرک می زند و علت شکرک زدن عسل چیست در ادامه این مقاله با سالماطور همراه باشید. همچنین برای اطلاع از قیمت عسل طبیعی به صفحه سایت سالماطور مراجعه کنید.

شکرک عسل چیست؟

رس بستن یا شکرک زدن عسل Crystallized honey به معنای رسوب کردن و کدرشدن عسل می باشد. عسل طبیعی به دلیل داشتن دیاستاز بعد از مدتی ته نشین می شود. رس بستن تنها یک حالت فیزیکی مانند یخ زدن آب می باشد بنابراین هیچ مشکلی در خواص عسل و کیفیت آن به وجود نمی آورد. در کشور های اروپایی و آمریکایی عسل رس بسته طرفداران زیادی دارد ولی متاسفانه در ایران عسل شکرک زده را تقلبی می دانند.

شکرک زدن عسل نه تنها نشان دهنده ی غیر طبیعی و تقلبی بودن آن نیست، بلکه برعکس نشانه ای بر طبیعی و سالم بودن عسل و عدم وجود شکر در آن می باشد. رس بستن یکی از ویژگی های فیزیکی محلول های اشباع از قند است و به هیچ وجه دلیلی بر کیفیت یا عدم کیفیت عسل طبیعی نمی باشد.

شکرک زدن عسل طبیعی

مشاهده قیمت عسل کنار

همه ی عسل ها اعم از طبیعی، وحشی، تغذیه (شکری) و تقلبی بعد از مدتی بسته به نوع ترکیب قندی بافت جامد و بلوری به خود می گیرند. شکرک زدن یک ویژگی عسل می باشد که البته با توجه به عوامل مختلفی زمان شکرک بستن و نوع آن می تواند متفاوت باشد که البته هیچ ارتباطی به کیفیت عسل ندارد. باور اشتباهی که بین زنبورداران شایع است تفاوت بین شکرک زدن عسل و رس بستن آن است اما در حقیقت این دو هیچ تفاوتی از لحاظ کیفیت با یکدیگر ندارند.

اندازه های بلور های شکل گرفته در عسل های مختلف با یکدیگر متفاوت است; برخی عسل ها به سرعت متبلور شده و بلور های ریز تشکیل می دهند، درحالی که عسل های دیگر به کندی متبلور شده و بلور های درشت ایجاد می کنند. به همین دلیل است که برخی از انواع عسل ها در زمان تبلور ساختار بلوری درشت و برخی دیگر غلظتی خامه مانند تشکیل می دهند.

تفاوت رس بستن و شکرک زدن عسل

بر خلاف تصور اکثر مردم در عسل طبیعی به دلیل فعالیت دیاستازی و آمیلازی رس بستن یا به قولی شکرک زدن اتفاق می افتد در عسل طبیعی حالتی و جود دارد که افراد به آن شکرک زدن می گویند اما درحقیقت اسم واقعی آن رس بستن می باشد در حالت رس بستن عسل از پایین شروع به تغییر شکل دادن کرده و شبیه روغن جامد می شود. تفاوت اساسی که بین شکرک زدن و رس بستن وجود دارد این است که تبلور عسل در شکرک زدن از بالا و رو انجام می شود ولی رس بستن ازپایین و زیر صورت می گیرد.

شکرک عسل

عوامل موثر بر رس زدن عسل

 درجه حرارت محیط

حرارت یکی از مهم ترین عوامل برای شکرک زدن و رس بستن عسل است. دمای ۱۴ درجه سانتی گراد مطلوب ترین محیط برای تبلور عسل می باشد.

میزان گلوکز

میزان گلوکز با خاصیت تبلور رابطه مستقیم دارد، هرچه میزان گلوکز در عسل بیشتر باشد، عسل زودتر به شکرک زدن تمایل پیدا می کند.

 مواد خارجی موجود در عسل

اجسام و مواد خارجی از قبیل ذرات موم، گردو غبار، ذرات دانه گرده و… باعث تسریع در بلوری شدن عسل می شود.

نوع عسل 

نوع عسل در شکرک زدن آن موثر است عسل بعضی از گیاهان سریع تر و برخی دیرتر شکرک می زنند و یا اصلا شکرک نمی زنند.

3 نکته مهم در نگهداری عسل

  1. عسل باید در یک محیط خشک و خنک نگهداری شود و باید اطمینان حالص نمود که درب ظرف آن کاملا محکم بسته شده باشد زیرا عسل تمایل به جذب رطوبت از محیط اطراف خود را داردکه ممکن است به کاهش کیفیت آن منجر شود. برای مصرف عسل بهتر است از قاشق چوبی خشک استفاده کنید زیرا باید از ورود هرگونه رطوبت و آب به درون شیشه عسل جلوگیری نمایید.
  2. به هیچ وجه نباید عسل را داخل یخچال نگهداری کنید زیرا باعث سفت شدن و تسریع فرایند رس بستن آن می شود.
  3. برای جلوگیری از شکرک زدن عسل بهتر است که آن را در دمای 20 یا 25 درجه (دمای اتاق) نگهداری کنید. عسل به دلیل خواص ضد با کتری و ضد میکروبی که دارد در دمای اتاق تا چندین سال خراب یا فاسد نمی شود. بهترین مکان برای نگهداری عسل در داخل کابینت های آشپزخانه است.

جلوگیری از شکرک زدن عسل

مشاهده قیمت و خرید عسل گون گزانگبین ارگانیک

شرایط نگهداری عسل متبلور شده 

چنانچه یکی از مهم ترین حقایق درباره عسل طبیعی این است که عسل حتی بدون هیچ گونه نگهدارنده و مواد افزودنی، فاسد نمی شود; عسل مایع مستعد تغییرات فیزیکی و شیمیایی در طول زمان است و زمانی که به خوبی نگهداری نشود، رنگ عسل ممکن است تیره تر شود و کمی از عطرو طعم خود را از دست بدهد.

با گذشت زمان عسل مایع ممکن است به طور طبیعی متبلور شود، فرآیندی که در آن عسل غلیظ تر شده و دارای ریزدانه قندی می گردد. سالم ترین روش نگهداری عسل درحجم کل ظروف شیشه ای، لعابی یا سفالی است. 

برای از بین بردن شکرک کافیست ظرف عسل را در قابلمه آب جوش  گذاشته، چند ساعت بعد شاهد از بین رفتن شکرک آن خواهید بود لازم به ذکر است که حرارت مستقیم به عسل وارد نکنید زیرا حرارت زیاد باعث از بین رفتن کیفیت عسل می شود و تمام آنزیم ها و خواص عسل از بین می رود.

4.7/5 - (4 امتیاز)

1 دیدگاه در “علت شکرک زدن عسل طبیعی را بدانید+شرایط نگهداری عسل

  1. HAMIDEH گفت:

    سلام ممنون از مطالب جدید و مفیدی که در اختیارمون قرار میدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *