روغن های خوراکی

نحوه تشخیص روغن زیتون اصل چگونه است؟

تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی

 در این مقاله به نحوه تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی توضیح در مورد روغن زیتون خالص، ویژیگی های روغن زیتون اصل و عوارض مصرف بیش از حد روغن زیتون میپردازیم.

روغن زیتون اصل روغنی است که از میوه ی درخت زیتون تولید می شود و عطر و طعم زیتون و علف تازه به خوبی در آن مشهود است و از طرف دیگر بوی کپک و زنگ زدگی و میوه ی گندیده ندهد و هنگام چشیدن مزه ی کم نظیر زیتون به همراه حس طراوت و شادابی را در دهان احساس شود از منظر متخصصان اهل فن روغن زیتون اصل نامیده می شود.

برای خرید روغن زیتون فرابکر اصل کلیک کنید.

روغن زیتون اصل یکی از انواع روغن های طبیعی و سالم و در عین حال مورد نیاز برای بدن می باشد. یکی از عوارضی که سایر روغن می تواند به همراه داشته باشد دارا بودن حجم بالایی از کلسترول می باشد که همین امر خود زمینه ساز بروز انواع بیماری های قلبی و عروقی است.

اما در صورتی که روغن زیتون اصل و طبیعی و ارگانیک باشد می تواند سلامتی بدن شما را تضمین نمایید. در این مقاله قصد داریم شما را با راه های تشخیص روغن زیتون اصل آشنا کنیم. بهتر است قبل از پرداختن به این موضوع ابتدا اطلاعاتی در مورد خواص و ویژگی های روغن زیتون اصل در اختیار شما قرار دهیم.

روغن زیتون خالص چیست؟

روغن زیتون اصل از میوه ی درخت زیتون که در دورنگ زیتون سیاه و زیتون سبز است تولید می شود؛ روغن تولید شده از زیتون، بسته به اینکه در چه مرحله ایی تبدیل به روغن شده باشد رنگ متفاوتی به خود می گیرد در برخی موارد اگر از زیتون نارس و سبز رنگ استفاده نمایند در صورتی که روغن زیتون اصل باشد به رنگ سبز روشن و اگر از زیتون رسیده استفاده کرده باشند روغن حاصله از آن به رنگ زرد کاهی یا همان طلایی می باشد.

ویژگی های روغن زیتون اصل در یک نگاه

اگر روغن زیتونی واقعا خالص باشد میتوان از ویژگی های مفید و درمانی آن به راحتی بهره برد.

برای خرید روغن های خوراکی کلیک کنید.

روغن زیتون خالص دارای ویژگی های زیر است:

  • بهبود بیماری های قلبی و عروقی
  • یک ضد التهاب قوی
  • منبعی بسیار مناسب از انتی اکسیدان
  • مناسب برای پوکی استخوان
  • یک گزینه ی مناسب در درمان برخی از انواع سرطان ها
  • درمان کننده ی افسردگی
  • کنترل کننده ی دیابت نوع 2
  • از سکته ی مغزی جلوگیری می کند
  • سرشار از ویتامین ها مورد نیاز یرای پوست و مو
  • یک گزینه ی عالی برای استفاده در پخت و پز
  • برطرف کننده ی یبوست
  • دارای خواص ضد باکتریایی
  • جلوگیری از بروز سکته ی مغزی
  • مناسب برای جلوگیری از پیری زود رس و چین و چروک

در صورتی که بخواهیم کمی در مورد خواص و ویژگی های روغن زیتون اصل توضیح دهیم باید بگوییم پلی فنول های موجود در روغن زیتون می تواند علاوه بر بهبود کارکرد قلب و عروق از تصلب شراین سکته ی مغزی و از اختلال در عملکرد مغز جلوگیری نمایید.روغن زیتون اصل از73 درصد اسید اولئیک تشکیل شده است که خاصیت ضد التهابی دارد.

همانگونه که بیان شد روغن زیتون اصل دارای انتی اکسیدان می باشد. ودر حقیقت انتی اکسیدان ها موجود در روغن زیتون بر رادیکالهای ازاد در بدن غلبه کرد و در نتیجه از اسیب رسیدن به سلول ها و پیری زود رس جلوگیری می نماید. یکی از خواص منحصر به فرد روغن زیتون این است که می تواند از زوال عقل و بروز الزایمر به دلیل کهولت سن جلوگیری نماید اجزای فنولیک روغن زیتون می تواند به پاکسازی عواملی که موجب از بین رفتن عقل شود کمک نماید.

انچه از مشاهدات و پژوهش های صورت گرفته بر می اید این است که روغن زیتون اصل موجب کانی سازی در استخوان ها می شود. و همین امر باعث جذب حداکثری کلسیم شده و در نتیجه از پوکی استخوان جلوگیری می نماید.

انچه که در مورد روغن زیتون اصل ادعا شده است خاصیت ضد سرطانی ان به دلیل داشتن ترکیباتی همچون اسکالن و لیگنان می باشد که گفته شده این ترکیبات و همچنین خاصیت انتی اکسیدانی روغن زیتون اصل از ابتلا به سرطان جلوگیری می نمایید.

برای خرید روغن زیتون فرابکر اصل کلیک کنید.

تفاوت روغن زیتون اصل و تقلبی
  رنگ بو مزه قیمت برگه اصالت
اصل بسته به نوع زیتون برداشت شده متفاوت است ولی اصولا طلایی رنگ بوی سبزیجات تازه دارد مزه تلخی زیتون اصیل را دارد متناسب با نوع کیفیت زیتون، قیمت منطقی دارد دارد
تقلبی رنگ سبز و زرد کاهی بوی ناخوشایندی که اکثرا موردپسند نیست مزه زیتون کپک زده و گندیده دارد پایین و ارزان ندارد

نحوه ی تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی 

تا این قسمت از مقاله شما را با خواص و ویژگی ها و همچنین مضرات مصرف بیش از حد روغن زیتون آشنا کردیم اما نکته ی مهم و قابل توجه اینجاست که نحوه ی تشخیص روغن زیتون اصل چیست؟

روغن زیتون اصل چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از راههای تشخیص روغن زیتون اصل توجه به مواردی همچون:

  • رنگ
  • بو
  • مزه
  • تاریخ تولید
  • قیمت روغن زیتون
  • برگه اصالت آزمایشگاه

رنگ روغن زیتون اصل

 در صورتی که روغن زیتون تولید شده طبیعی و ارگانیک باشد باید به طور معمول رنگی شبیه به زرد کاهی  و یا همان سبز روشن متمایل به زرد باشد در حالی که اغلب افراد بر این باورند که هر چه رنگ محصول نهایی تیره تر باشد نشان دهنده ی طبیعی و ار گانیک بودن روغن زیتون می باشد، که این باور چندان توجیه علمی ندارد.

چگونه روغن زیتون اصل را تشخیص بدیم؟

بوی روغن زیتون

بوی روغن زیتون اصل و ارگانیک نیز ملاک خوبی برای تشخیص روغن زیتون اصل از نوع تقلبی آن می باشد بنابراین روغنی اصل و ارگانیک محسوب می شود که بویی شبیه علف تازه یا گوجه تازه و یا حتی سبزی تازه بدهد نکته ی قابل تامل در اینجا این است که زمانی که گفته می  شود بوی علف تازه یا گوجه ی تازه و…نه به این معنا که الزاما بوی موارد ذکر شده استشمام شود بلکه منظور حس طراوت و تازگی هنگام استفاده از این مواد مد نظر می باشد نه خود بوی گوجه یا علف تازهاز نظر طعم نیز هنگام مصرف باید به مقدار کمی احساس سوزش در انتهای گلو احساس شود.

برای خرید روغن های خوراکی کلیک کنید.

قیمت روغن زیتون

یک روغن زیتون اصل و ارگانیک به دلیل استفاده از مواد طبیعی و تازه به طور قطع دارای یک قیمت معقول می باشد بنابراین در صورت مواجهه با روغن های زیتون موجود در بازار که از قیمت پایینی برخوردار می باشند قابل اعتماد نیستند. چرا که اغلب این محصولات یا صد در صد ارگانیک نیستند و یا اینکه مواد افزودنی دارند که بالطبع از خاصیت و ارزش غذایی این محصول کاسته می شود.

ذکر یک نکته در این جا ضروری است که باید یادآور شد. اینکه تمام موارد ذکر شده در یک محصول در بعضی مواقع بازهم نمی تواند کمک زیادی به ما در هنگام خرید یک محصول صد درصد ارگانیک نماید اما ملاک های مختلف دیگری نیز برای تشخیص جنس اصل از تقلبی ان وجود دارد.

آزمایش تشخیص خلوص روغن زیتون

  • آزمایش یخچال
  • داشتن برگه ی ازمایش
  • انجام ازمایش فیتیله

تشخیص روغن زیتون اصل

آزمایش یخچال

در پاسخ به این سوال باید گفت که شما مقداری از روغن زیتون را در یک ظرف شیشه ایی ریخته ودر یخچال قرار می دهید اگر بعد از مدت زمان یک روز روغن زیتون حالت انجماد و یخ زدگی به خود بگیرد نشان دهنده ی ارگانیک و اصل بودن روغن زیتون است و اگر تغییری نکرده این روغن غیر اشباع و تقلبی می باشد.

نحوه تشخیص روغن زیتون اصل

آزمایش فیتیله:

اگر ملاک سنجش برای شما ازمایش فیتیله باشد برای این کار باید فیتیله را به صورت ایستاده داخل ظرف حاوی روغن زیتون قرار دهید در صورتی که فیتیله خاموش شود و یاحتی شروع به دود کردن کند نشان دهنده ی بی کیفیتی محصول می باشد واگر روشن و بدون دود باشد از این فیلتر به موفقیت رد شده ونشانه ی کیفیت روغن زیتون می باشد.

برگه آزمایش:

مطمئن ترین و قابل اعتماد ترین راه تشخیص اصالت روغن زیتون ، داشتن گواهی تایید آزمایشگاه است. روغن زیتونی که دارای برگه اصالت ازآزمایشگاه باشد بدون شک دارای خلوص 100 درصدی است زیرا تمام مواد معدنی و مواد مضر توسط آزمایشگاه بررسی میشود. اما این روش به دلیل بالا بودن هزینه ی آزمایشگاه فقط برای تولیدکننده ها مقرون به صرفه است و روش خانگی محسوب نمیشود.

روغن زیتون اصل چه رنگیه؟

رنگ روغن زیتون اصل در نحوه ی تشخیص روغن زیتون اصل رنگ محصول نهایی می تواند به عنوان یک ملاک ظاهری در نظر گرفته شود. بنابراین روغنی اصل و ارگانیک است که دارای رنگ سبز متمایل به طلایی باشد.

در نظر داشته باشید از خرید روغن با رنگ های قهوه ایی خودداری نمایید.

البته بسته به نوع زیتونی که برداشت میشود رنگ روغن زیتون متفاوت است و این شاخصه به تنهایی نمیتواند باعث تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی شود.

روغن زیتون اصل یخ می زنه؟

نحوه ی تشخیص روغن زیتون اصل موارد متعددی را در برمی گیرد همانند تست یخچال یا منجمد شدن روغن زیتون در این روش شما مقداری از روغن زیتون را در ظرف خشک درب دار به مدت 24 ساعت داخل یخچال نگهداری کنید در صورتی که بعد از گذشت این مدت از حالت مایع به جامد تبدیل شد نشان دهنده ی کیفیت محصول می باشد.

روغن زیتون اصل بو دارد؟

اگر نحوه ی تشخیص روغن زیتون اصل برای شما بودار یا بدون بو بودن آن می باشد باید بدانید روغن زیتون اصل در سه دسته ی:

  • فرابکر
  • بکر
  • روغن زیتون خالص بدون بو تولید می شود

که این نوع روغن اگر در دسته ی بکر و فرابکر قرار بگیرد عطر زیتون را به خوبی در خود حفظ می کند و اگر روغن زیتون خالص باشد طی فرایند تولید بوی خود را از دست می دهد. بنابر این روغن زیتون می تواند اصل باشد و در عین حال بدون بو نیز باشد.

برای خرید روغن زیتون فرابکر اصل کلیک کنید.

نکات قابل توجه هنگام خرید روغن زیتون اصل

از نکات قابل توجه در هنگام خرید روغن زیتون اصل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. داشتن ظرف مناسب نگهدارنده ی روغن زیتون.
  2. توجه به کیفیت روغن زیتون بنابراین حتما این محصول را از فروشگاههای معتبر تهیه نمایید.
  3. برچسب روی محصول شامل حقایق تغذیه ایی، تاریخ تولید و انقضا.
  4. روغن مورد نظر را متناسب با نیاز و کاربرد مد نظرتان خریداری نمایید.

اگر در یک کلام بخواهیم یک راه مطمئن و بی دردسر و بی دغدغه به شما اموزش بدهیم که بتوانید به راحتی یک روغن زیتون اصل و ارگانیک داشته باشید به شما توصیه می کنیم حتما از فروشگاه هایی خرید کنید که محصول مد نظر دارای برگه ی آزمایش و تاییدیه ی آزمایشگاهی باشد در این صورت دیگر نیازی به انجام دادن هیچ گونه تست و آزمایشی نیز نمی باشد.

در این میان فروشگاه سالماطور به عنوان اولین تولیدکننده ی روغن زیتون فرابکر در جلوی دید مشتری توانسته به راحتی و با اطمینان کامل این نیاز مشتری را برطرف نماید.

عوارض مصرف بیش از حد روغن زیتون

روغن زیتون در صورتی که از نوع اصل و با کیفیت هم باشد در صورتی که در مصرف ان حد تعادل نباشد می تواند موجب بروز برخی از مشکلات شود به عنوان نمونه:

  • مصرف بیش از حد روغن زیتون موجب اختلال در دستگاه گوارشی شده و باعث ابتلا به اسهال می شود.
  • در صورتی که شما از روغن زیتون به صورت موضعی استفاده می کنند مثلا به عنوان یک ضد افتاب طبیعی هرگز در مصرف ان زیادی روی نکنید چرا که وجود دائمی و همیشگی از حجم چربی روی صورت خود می تواند موجب افزایش کک و مک و اکنه بر روی پوست شود.
  • هرگز از این روغن برای چرب کردن پوست کودک استفاده نکنید درست است که گفته شد که روغن زیتون اصل خواص بیشماری برای پوست دارد اما پوست صورت کودکان بسیار حساس و نازک است و چه بسا عامل بروز برخی از حساسیت های پوستی نیز شود .
  • موجب بروز الرژی در فرد.

برای خرید روغن های خوراکی کلیک کنید.

سخن پایانی اینکه:

تمامی موارد ذکر شده از فواید وخواص فقط در روغن زیتون اصل موجود می باشد. بنابر این شما می توانید به غیر از در نظر گرفتن ملاک های ظاهری برای یک خرید مناسب حتما روغن زیتون اصل را از مراکز معتبر خریداری نماید امروزه افراد سودجو می توانند با اضافه کردن کمی رنگ و اساس به محصول نهایی محصول تقلبی را به جای اصل و ارگانیک به مردم غالب نمایند.

3.6/5 - (11 امتیاز)

29 دیدگاه در “نحوه تشخیص روغن زیتون اصل چگونه است؟

  1. سحر تامین گفت:

    خیلی نکات جالبی بود سری های بعدی برای خرید روغن زیتون اصل حتما باید توجه کنم به این موارد. ممنون از این اطلاعات مفید

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      ممنون از وقتی که گذاشتین و مطالب رو خوندین که در خریدهای بعدیتون بتونید یک روغن زیتون واقعی رو به راحتی تشخیص بدین. البته فروشگاه سالماطور تولیدکننده روغن زیتون جلوی چشم مشتریه. شما میتونین از طریق لینک زیر روغن زیتون فرابکر اصل رو از طریق لینک زیر خرید کنید.
      https://salmator.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%b2%db%8c%d8%aa%d9%88%d9%86-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%a8%da%a9%d8%b1/

  2. نیما گفت:

    به نظرم برای خرید روغن زیتون اصل فقط باید به برگه آزمایشگاه توجه کرد با روشهای دیگه خیلی مشخص نمیکنه روغن زیتون اصله یا نه

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام وقت بخیر
      ممنون از نظرتون. قطعا تاییدیه آزمایشگاه از راهکارهای قطعی برای تشخیص روغن زیتون اصل هست

  3. فاطمه باقری گفت:

    آزمایش یخچال برای تشخص روغن زیتون اصل خیلی جالبه من انجام دادم با دو سه مدل روغن زیتون نتایجش متفاوت بود

  4. رضا داوودی گفت:

    این مواردی که گفتین برای تشخیص روغن زیتون اصل خوبه ولی هیچ کدومش معتبرتر از برگه آزمایش نیست با برگه آزمایش مشخص میشه که روغن زیتون اصله یا نه. روغن زیتون سالماطور هم که برگه آزمایش داره و مشخصه که خالص و اصله

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام وقت بخیر
      ممنون از حسن نظرتون. بله دقیقا برگه آزمایش معتبرترین روش برای تشخیص روغن زیتون اصل هست.

  5. زهره سامانی گفت:

    نکاتی که گفتین خیلی مفیده ولی پیدا کردن و خرید روغن زیتون اصل خیلی سخته آدم نمیدونه به کی اعتماد کنه!!!!!

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام خانم سامانی عزیز
      با توجه به نکات گفته شده مهمترین عامل برای اینکه بتونید روغن زیتون اصل رو تشخیص بدین برگه اصالت از آزمایشگاهه. روغن زیتون سالماطور هم برگه تاییدیه از آزمایشگاه رو داره که با خیال راحت میتونید از طریق لینک زیر خریدتون رو انجام بدین. ما ضمانت مرجوعی و بازگشت وجه هم داریم
      https://salmator.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%b2%db%8c%d8%aa%d9%88%d9%86-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%a8%da%a9%d8%b1/

  6. سعید قاسمی گفت:

    من داخل سایتتون دیدم روغن زیتون فرابکر دارین. اگه سفارش بدم بعد مرجوعم دارین؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام آقای قاسمی عزیز
      بله، کلیه محصولات ما از جمله روغن زیتون فرابکر اصل ضمانت مرجوعی و بازگشت وجه دارن. از طریق لینک زیر میتونید به راحتی سفارشتون رو ثبت کنید. خوشحال میشیم بعد از سفارش و مصرف روغن زیتون سالماطور نظرتون رو بهمون اعلام کنید.
      https://salmator.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%b2%db%8c%d8%aa%d9%88%d9%86-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%a8%da%a9%d8%b1/

  7. احمدی گفت:

    انقدر روغن زیتون تقلبی تو بازار زیاد شده که تشخیص روغن زیتون اصل سخته

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      بله دقیقا تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی خیلی سخته ولی شما میتونید به راحتی یک روغن زیتون باکیفیت تهیه کنید به سه دلیل :
      1- روغن زیتون سالماطور برگه اصالت از آزمایشگاه داره
      2- شما میتونید تست روغن زیتون فرابکر اصل سالماطور رو قبل از خرید به صورت رایگان دریافت کنید تا از اصالت محصول مطمئن بشید
      3- ما ضمانت مرجوعی و بازگشت وجه داریم در صورت نارضایتی از محصول میتونید اون رو مرجوع کنید

  8. خلیل کمالی گفت:

    واقعا روغن زیتون اصل یخ میزنه؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام آقای کمالی عزیز
      یکی از روشهای خانگی برای تشخیص روغن زیتون اصل، آزمایش یخچاله ولی مطمئن ترین راه برای تشخیص یک روغن زیتون اصل، بدون افزودنی و خالص داشتن برگه اصالت از آزمایشگاهه.
      شما از طریق لینک زیر میتونید آزمایش یخچال روغن زیتون فرابکر سالماطور رو ببینید:
      https://salmator.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%b2%db%8c%d8%aa%d9%88%d9%86-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%a8%da%a9%d8%b1/

  9. الهه قنبری گفت:

    تو این اوضاع واقع زور میگه این همه پول بدی و جنس تقلبی و ناخالص بخری

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام خانم قنبری عزیز
      بله واقعا همینطوره روغن زیتون های تقلبی داخل بازار خیلی زیاد شدن و خرید برای مشتری خیلی سخت شده. برای خرید یک روغن زیتون اصل و خالص حتما به نکاتی که گفته شد توجه کنید و از فروشگاههای معتبر روغن زیتون رو تهیه کنید

  10. masoud haghanii گفت:

    حالا برگه آزمایش روغن زیتونو از کجا بببینیم؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام آقای حقانی عزیز
      فروشگاه هایی که از اصالت روغن زیتون خودشون مطمئن هستن و آزمایش اصالت کالا رو انجام دادن حتما برگه آزمایش رو همراه با محصولشون ارائه میدن.
      نمونه برگه آزمایش روغن زیتون فرابکر اصل در همین صفحه گذاشته شده ولی به طور کامل میتونید در صفحه محصول روغن زیتون فرابکر سالماطور، از طریق لینک زیر ببینید
      https://salmator.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%b2%db%8c%d8%aa%d9%88%d9%86-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%a8%da%a9%d8%b1/

  11. محقق گفت:

    یه نکته ای وجود دارد: اصلا اینطور نیست که اگر روغن زیتونی یخ نزنه باید در اصل بودنش شک کردن، من روغن زیتون هایی که اصل بودن رو در یخچال امتحان کردم اصلا یخ نزدند

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله دقیقا همینطوره. اصالت روغن زیتون فقط با برگه تاییدیه آزمایشگاه مشخص میشه

  12. متین نوری گفت:

    شما به جز روغن زیتون دیگه چه روغنی دارین؟؟؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام متین عزیز
      ما روغن کنجد، ارده کنجد و آفتاب گردان هم داریم
      می تونید از طریق لینک زیر انواع روغن های زیتون سالماطور را مشاهده کنید.
      https://salmator.com/product-category/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%b1%d8%a7%da%a9%db%8c/

  13. حسن ایزدی گفت:

    روغن زیتون شما برگه ی آزمایش داره ؟؟؟؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام حسن عزیز
      بله روغن زیتون سالماطور برگه ی تاییدیه آزمایشگاه داره
      از طریق لینک زیر می تونید تاییدیه آزمایشگاه روغن زیتون سالبماطور رو مشاهده کنید.
      https://salmator.com/product/%d8%b1%d9%88%d8%ba%d9%86-%d8%b2%db%8c%d8%aa%d9%88%d9%86-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%a8%da%a9%d8%b1/

  14. فاطمه موسوی گفت:

    من با روغن زیتون شما آزمایش فیتیله رو انجام دادم
    فیتیله روشن شد ولی بدون دود بود
    خیلی برام جالب بود

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام فاطمه عزیز
      این روش یکی از راه های تشخیص روغن زیتون اصله
      روغن زیتون سالماطور هم یک روغن زیتون اصل و درجه ی یک

  15. حسین حقانی گفت:

    روغن زیتون اصل چه رنگیه؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام حسین عزیز
      رنگ روغن زیتون اصل طیف رنگی زرد متمایل به سبز تا کاهی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *