درمانی ، آرایشی و بهداشتی

معرفی بهترین روغن های درمانی

بهترین روغن درمانی

روغن‌های گیاهی از گذشته تا کنون برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع روغن‌ها با خواص بسیار خود در صنایع مختلف نظیر صنایع غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی، کاربرد زیادی دارند. در حال حاضر اغلب افراد از بهترین روغن درمانی استفاده کرده‌اند و از تأثیرات آن‌ها بهره‌مند شده‌اند. هدف از این مقاله، معرفی بهترین روغن های درمانی برای مصرف موضعی و خوراکی است تا علاقمندان با نحوه استفاده از این روغن‌ها آشنا شوند.

برای خرید و اطلاع از قیمت روغن درمانی کلیک کنید.

معرفی بهترین روغن های درمانی و نحوه استفاده از آن‌ها

به طور کلی روغن‌های گیاهی درمانی، خواص بسیار متنوع و گسترده‌ای دارند. برخی از این روغن‌های درمانی برای بهبود گرفتگی عضلات، دردهای دیسک کمر و کمر درد استفاده می‌شوند. برخی دیگر نیز در جهت جوانسازی و روشن ‌کنندگی پوست، کاهش ریزش مو و افزایش رشد آن‌ها کاربرد دارد. البته قبل از به کارگیری این روغن‌ها باید به یک نکته مهم توجه داشت. گیاهی بودن این روغن‌های درمانی، نشان ‌دهنده بی‌خطر بودن آن‌ها نخواهد بود. حتی برخی از بهترین روغن‌های  درمانی نیز برای خانم‌های باردار و یا افراد مبتلا به آسم و آلرژی خطرناک و مضر است.

 به عنوان یک قانون باید در نظر داشت که نباید روغن‌های درمانی به طور مستقیم بر روی پوست مالیده شوند. بهتر است این روغن‌ها با چند قطره روغن‌های پایه ترکیب و رقیق شوند. بهترین روغن درمانی پایه شامل روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن بادام می‌شوند. استفاده از این روغن‌ها، میزان تأثیرگذاری روغن درمانی را افزایش داده و مدت زمان ماندگاری روغن را افرایش می‌دهد. همچنین از حساسیت جلوگیری می‌گردد.

لیست روغن های گیاهی

هر یک از روغن‌های گیاهی درمانی، بسته به مزاج روغن و گیاه، خواص و تأثیرات متنوع و بسیاری دارد که در صنایع مختلفی نظیر صنعت داروسازی، صنایع آرایشی بهداشتی و غیره به کار می‌روند. در ادامه بهترین روغن های درمانی برای مصارف مختلف معرفی می‌شوند.

برای خرید و اطلاع از قیمت روغن درمانی کلیک کنید.

1. بهترین روغن برای شفافیت پوست؛ روغن آرگان

بهترین روغن درمانی برای سلامت پوست و مو، روغن آرگان است. خاصیت آبرسانی این روغن بسیار زیاد بوده و جزو کلاژن‌سازهای طبیعی به شمار می‌رود. روغن آرگان اصل، معطر نبوده و از میوه درخت آرگان در کشور مراکش بدست می‌آید. این روغن کاملاً روان بوده و بسیار نرم‌کننده است. ویتامین E موجود در روغن آرگان موجب صاف و براق شدن پوست می‌شود. همین امر باعث می‌شود تا محصولات آرایشی و بهداشتی بسیاری بر پایه روغن آرگان ساخته شده و در بازار عرضه شود.

خرید بهترین روغن درمانی

2. بهترین روغن برای نرمی بدن؛ روغن نارگیل

روغن نارگیل از گوشت میوه نارگیل تولید می‌شود. این روغن خواص بسیاری داشته و در درمان بیماری‌های زیادی کاربرد دارد. از روغن نارگیل برای محافظت از پوست و مو، کاهش وزن، درمان عفونت قارچی، بهبود هضم غذا، بهبود وضعیت سیستم ایمنی بدن و غیره استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین خواص این روغن، در سلامت پوست و مو است. به دلیل خواص شگفت‌انگیز آن در این زمینه، بسیاری از متخصصان پوستی برای درمان بیماری‌ها، استفاده از روغن نارگیل را توصیه می‌کنند.

به طوریکه از گذشته تا کنون از روغن نارگیل برای از بین بردن خشکی پوست و پوسته پوسته شدن آن استفاده می‌شود. همین امر موجب شده تا ترکیبات بسیاری از محصولات درمانی و بهداشتی نظیر صابون‌ها، لوسیون‌ها، شامپوها و کرم‌ها از بهترین روغن درمانی برای پوست و مو یعنی روغن نارگیل استفاده گردد.

3.روغن زیتون، بهترین روغن برای پوست بدن

با روغن‌گیری از میوه چرب درخت زیتون، یک روغن گیاهی طبیعی بدست می‌آید که خواص بی‌نظیری دارد. چربی‌های تک اشباع نشده، جزو اسیدهای چرب غالب موجود در روغن زیتون هستند که بسیار مقوی و مفید خواهند بود. همچنین اولئیک اسید موجود در روغن زیتون، التهابات موجود در بدن را کاهش داده و بر روی ژن‌های مربوط به ایجاد سرطان، تأثیرات مثبتی دارد.

 از نوع تصفیه شده این روغن برای درمان مشکلات پوستی استفاده شده و در محصولات درمانی و بهداشتی پوست بسیار کاربرد دارد. این نوع از بهترین روغن درمانی، در برابر گرما بسیار مقاوم بوده و به همین علت برای پخت و پز گزینه بسیار مناسبی به شمار می‌رود. از جمله دیگر خواص روغن زیتون می‌توان به خاصیت ضدمیکروبی، مقاوم در برابر بیماری‌های قلبی، آنتی اکسیدان قوی، جلوگیری از سکته مغزی، رفع چین و چروک پوست، کاهش خشکی پوست و اثرات آفتاب سوختگی اشاره کرد.

برای خرید و اطلاع از قیمت روغن درمانی کلیک کنید.

4. روغن بادام، بهترین روغن برای بدن

به طور کلی، روغن بادام در دو نوع تلخ و شیرین موجود بوده که هر کدام از آن‌ها، کاربردهای مخصوص به خود را دارند. از روغن بادام شیرین اغلب در صنایع آرایشی، بهداشتی و صنایع غذایی و آشپزی استفاده می‌شود.

روغن بادام تلخ اما فقط برای استعمال خارجی کاربرد داشته و مصرف خوراکی آن این روغن می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در هر دو نوع روغن بادام شیرین و تلخ، مقادیر زیادی ویتامین A، B و E وجود دارد که موجب نرمی و رطوبت پوست شده و از مسدود شدن منافذ پوستی جلوگیری می‌کند.

استفاده از این روغن گیاهی برای تغذیه و پاکسازی پوست مفید خواهد بود. چین و چروک اطراف چشم‌ها با استفاده مداوم از روغن بادام از بین رفته و پوست اطراف چشم روشن‌تر می‌شود. به طور کلی، روغن بادام به نسبت سایر روغن‌های گیاهی درمانی، سبک‎تر بوده و چربی کمتری دارد. همچنین این روغن، ارزان است و می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای کرم‌های گران قیمت باشد.

روغن بادام شیرین، بهترین روغن درمانی برای از بین بردن کشیدگی پوست یا استرچ مارک است. زیرا با ماساژ مداوم پوست با این روغن؛ گردش خود افزایش یافته و پوست بهتر تغذیه می‌شود. همین موارد موجب کاهش علائم استرچ مارک خواهد شد. اسیدهای چرب موجود در روغن بادام شیرین بسیار برای تقویت سلامت قلب و عروق مفید بوده و از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند. همچنین با مصرف منظم روغن بادام، سیستم ایمنی بدن تقویت شده و از بروز عفونت‌های رایج در بدن جلوگیری می‌شود. امگا 3 و پتاسیم موجود در این نوع از روغن‌های گیاهی، تأثیر بسیار مثبتی بر روی حافظه و تقویت سیستم عصبی داشته و در تنظیم و کنترل فشارخون نیز موثر است.

برای خرید و اطلاع از قیمت روغن درمانی کلیک کنید.

5. روغن کنجد، بهترین روغن برای براقی بدن

روغن کنجد به علت وجود آنتی اکسیدان‌های فراوان، بهترین روغن درمانی برای از بین بردن سرطان‌های خفته در بدن است و از بروز سرطان‌های دستگاه گوارش، پروستات و سینه جلوگیری می‌کند. این روغن حاوی ویتامین E بوده که در شفافیت و لطافت هرچه بیشتر پوست موثر است. در واقع روغن کنجد اصل، قیمت بالایی داشته و همچنین کیفیت بی‌نظیری دارد. ترکیبات اسید چرب موجود در روغن کنجد به گونه‌ای است که برای هر سه نوع مصرف خوراکی، یعنی پخت و پز، سرخ کردن و سالاد کاملاً مناسب بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این روغن در برخی از ترکیبات دارویی و آرایشی بهداشتی نیز کاربرد دارد.

روغن های مناسب پوست

۱۰ روغن درمان کننده پوست

  • روغن فندق: اثرات درمانی این روغن به روغن بادام شبیه است. بهترین روغن درمانی برای تقویت و رویش ابروها، روغن فندق خواهد بود.
  • روغن پسته: بسیار برای تقویت ناخن‌ها مفید بوده به طوریکه، موجب رفع شکستگی ناخن شده و گوشت‌های زائد کنار ناخن را از بین می‌برد.
  • روغن سیاه دانه: این روغن در ترمیم پوست و جلوگیری از سفید شدن موها موثر است.
  • روغن بنفشه: خارش پوست را می‌توان با استفاده مداوم از روغن بنفشه درمان کرد. همچنین اثرات جزئی آفتاب سوختگی و چروک‌های ریز پوستی نیز با استفاده از این روغن از بین می‌رود.
  • روغن کرچک: این روغن به راحتی جذب پوست شده و نرم‌کننده قوی پوست است. همچنین خاصیت ضدآفتاب و محافظ پوست دارد. البته توصیه می‌شود از روغن کرچک برای پوست‌های چرب استفاده نشود. این روغن قابلیت استعمال موضعی و همچنین خوراکی نیز دارد.
  • روغن رازیانه: با استفاده از این روغن می‌توان از رویش موهای زائد جلوگیری کرد. همچنین لک‌های صورت با روغن رازیانه از بین رفته و پوست روشن‌تر می‌شود.
  • روغن کتان:بهترین روغن درمانی ترمیم‌ کننده پوست، ضدحساسیت، ضد چروک و درمان‌ کننده خشکی‌های پوست، روغن کتان است.
  • روغن بادام زمینی: استفاده از این روغن در قبل از حمام می‌تواند از بروز شوره سر جلوگیری کند و موجب کاهش ریزش مو می‌شود.
  • روغن بابونه: استفاده از روغن بابونه موجب تقویت مو و پوست صورت و بدن می‌شود.
  • روغن بنفشه: این روغن خواص بسیار زیادی برای پوست و مو دارد. با استفاده از روغن بنفشه ریزش مو کنترل شده و به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. همچنین از موخوره شدن موها جلوگیری کرده و خارش کف سر را از بین می‌برد. چروک‌های ریز پوستی با روغن بنفشه قابل درمان است.

برای خرید و اطلاع از قیمت روغن درمانی کلیک کنید.

عوارض جانبی احتمالی بهترین روغن درمانی

اغلب روغن‌های درمانی گیاهی بی‌خطر هستند اما احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک در اثر استفاده از آن‌ها وجود دارد. همین امر، تست پوستی روغن قبل از استفاده را الزامی می‌کند. بدین صورت که چند قطره از روغن بر روی پوست داخلی بازو یا ران پا مالیده می‌شود و بعد از گذشت 24 ساعت، اگر هیچ واکنش آلرژیکی رخ ندهد، روغن برای استفاده بی‌خطر خواهد بود. از علائم واکنش‌های آلرژیک شدید در حین مصرف بهترین روغن درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بروز تنگی نفس و گرفتگی ریه
  • سنگین شدن و تنگی قفسه سینه
  • خس خس کردن در حین نفس کشیدن
  • بروز اشکال در عمل بلع
  • افت شدید فشار خون و کاهش میزان نبض
  • افزایش تعداد ضربان قلب
  • ضعف ناگهانی و افت قندخون

حتماً باید به این نکته که روغن خوراکی است یا خیر توجه شود، زیرا در صورت خوراکی نبودن روغن و استعمال داخلی آن، حتی اگر بهترین روغن درمانی هم باشد، عوارض جبران‌ ناپذیری به وجود می‌آورد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *