ادویه جات

معرفی بهترین ادویه جات ترشی

خرید ادویه جات ترشی

ترشی انداختن یکی از رسوم قدیمی ایرانی است که اغلب در فصل زمستان انجام می‌شود. این کار یکی از هنرهای خوشمزه خانم‌های ایرانی بوده و درست کردن انواع و اقسام ترشی در منزل جزو تخصص‌های برخی خانم‌ها به حساب می‌آید. ترشی در واقع در ایران به عنوان یکی از چاشنی‌های اصیل ایرانی بوده که در کنار اکثر غذاهای ایرانی سرو شده و بسیار دلچسب و لذیذ خواهد بود. در تهیه ترشی اغلب از مخلوط ادویه و طعم‌ دهنده‌های مخصوص استفاده می‌شود. استفاده از این ادویه جات ترشی موجب عطر و طعم بسیار خوبی در این مخلوط خواهد شد.

برای خرید ادویه جات کلیک کنید.

انواع ادویه جات ترشی

در ادامه انواع ادویه جات به کار رفته در ترشی معرفی شده و خواص آن‌ها توضیح داده می‌شود.

1. گلپر برای ترشی

یکی از مهم‌ترین ادویه جات برای ترشی، ادویه گلپر است. این گیاه اغلب در مناطق کوهستانی و سردسیر رشد کرده و دارای ساقه‌ای کلفت و برگ‌های سکه‌ای است. از مهم‌ترین خواص ادویه ترشی، گلپر برای بدن می‌توان به تقویت معده و گوارش، خاصیت ضدعفونی ‌کننده، بهبود وضعیت تنفس و افزایش قوای جسمانی بدن اشاره کرد. همچنین گلپر در درمان سکسکه مفید بوده و از نفخ شکم جلوگیری می‌کند. البته مصرف بیش ‌اندازه گلپر نیز ممنوعیت داشته و می‌تواند طعم تلخی به ترشی‌تان  بدهد.

2. ادویه جات ترشی؛ تخم گشنیز

یکی دیگر از مهم‌ترین ادویه جات ترشی، تخم گشنیز است. گیاه گشنیز در تهیه انواع غذاها کاربرد دارد. این ادویه ترشی، خواص بسیار زیادی داشته و در انواع ترشی‌جات و غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تخم گشنیز شکلی گرد و سفید دارد و از آن در مخلوط ادویه‌های هندی نیز استفاده می‌شود. همچنین تخم گشنیز مورد استفاده در ترشی باید به خوبی سابیده شود. گشنیز علاوه بر طعم و بوی بسیار زیادی که به ترشی می‌دهد، ارزش غذایی بالایی دارد. این گیاه حاوی ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B6، آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و فیبر است که در زمان مصرف موجب دفع آلومینیوم و سرب از بدن می‌شود.

3. فلفل سیاه در انواع ترشی

از انواع ادویه جاتی که در ترشی استفاده می‌شود، می‌توان به فلفل سیاه اشاره کرد. این ادویه عطر و طعم تندی داشته و باید در میزان استفاده از آن دقت کرد. فلفل سیاه یک بوته گرمسیری بوده و علاوه بر ترشی، در پخت انواع غذاها نیز به عنوان یک ادویه اصلی کاربرد دارد. در اغلب موارد ترشی‌ها طعم تندی دارند که این طعم به علت وجود فلفل سیاه درون آن‌ها است.

4. زردچوبه در ادویه ترشی

زردچوبه از جمله ادویه جات ترشی بوده که خواص بسیار زیادی برای سلامتی انسان دارد. استفاده از این ادویه در ترشی موجب ایجاد رنگ مناسبی شده و عطر خوشایندی به ترکیب ترشی می‌بخشد. زردچوبه حاوی کورکومین است که در از بین بردن التهابات، بهبود سلامت مغز، درما دیابت، درمان بیماری‌های قلبی و عصبی، سم‌زدایی کبد، درمان اختلالات گوارشی موثر خواهد بود. همچنین این ادویه، جوانساز است و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

ادویه مخصوص ترشی

5. ادویه جات ترشی؛ زنجبیل

یکی از خوش عطر و طعم‌ترین گیاهان، زنجبیل است که در پخت انواع غذاها و در ترکیب بسیاری از ترشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاه زنجبیل اغلب در مناطق گرمسیری از جمله هند کاشت می‌شود و دارای خواص بسیاری برای سلامتی بدن انسان است. استفاده از زنجبیل موجب بهبود و درمان انواع بیماری‌های ویروسی شده و در درمان سرطان، انواع التهاب و مشکلات دستگاه تنفسی موثر خواهد بود.

برای خرید ادویه جات کلیک کنید.

6. سیاه دانه در انواع ترشی

سیاه دانه یکی دیگر از انواع ادویه جات ترشی است که فواید بسیاری دارد. این دانه گیاهی، بومی منطقه جنوب غربی آسیا بوده و ویتامین‌ها و املاح موجود در آن موجب درمان دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن می‌شود. همچنین اسیدهای چرب موجود سیاه دانه موجب رفع زخم معده، درمان سرطان و سلامت پوست و مو خواهد شد. در واقع سیاه دانه می‌تواند هر دردی را به جز مرگ را درمان کند. به همین علت استفاده  از این ادویه در ترشی بسیار رایج است.

7. ادویه جات ترشی؛ دارچین

دارچین از قدیمی‌ترین ادویه‌ها بوده که در انواع ترشی و غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه موجب کنترل قند خون و میزان کلسترول و چربی‌های مضر در بدن شده و از بروز آلزایمر، عفونت، بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند.

8. زیره سبز در تهیه ترشی

از دیگر ادویه جات ترشی می‌توان به زیره سبز اشاره کرد. دانه‌های زیره سبز عطر بسیاری داشته و مرغوب‌ترین آن‌ها مربوط به استان کرمان هستند. ترکیبات موجود در این دانه معطر در هضم سریع‌تر غذا در معده و روده موثر بوده و در درمان هموروئید نیز کاربرد دارند. همچنین این نوع زیره حاوی ویتامین C بوده و موجب درمان اختلالات تنفسی می‌شود. استفاده از پودر زیره سبز در ترشی، بسته به ذائقه افراد و سلیقه‌ای است.

9. نمک مهم‌ترین ادویه در ترشی

نمک جزوه ادویه‌های جهانی بوده و موجب طعم‌ دهندگی به غذا می‌شود. استفاده زیاد از نمک، شور شدن غذا را به همراه داشته و مشکلات زیادی از جمله فشارخون را به وجود می‌آورد. البته وجود نمک و مولکول‌های تشکیل‌ دهنده آن در بدن ضروری است ولی باید در میزان مصرف آن احتیاط کرد.

خرید ادویه جات ترشی

طرز تهیه ادویه مخصوص ترشی

بعد از معرفی بهترین ادویه جات ترشی، به سراغ ترکیب ادویه‌های مخصوص هر ترشی رفته و ترکیب آن‌ها معرفی می‌شوند.

برای خرید ادویه جات کلیک کنید.

1. ادویه های ترشی بادمجان شکم پر

برای تهیه ادویه های ترشی بادمجان شکم پر، به ازای هر کیلو بادمجان باید ادویه جات ترشی زیر را با یکدیگر ترکیب کرده و استفاده نمود،

  • گلپر: 2 قاشق غذاخوری
  • سیاه دانه: ۲ قاشق غذاخوری
  • زردچوبه: 1 قاشق غذاخوری
  • تخم گشنیز: 1 قاشق غذاخوری
  • فلفل سبز یا قرمز: 1 عدد
  • سبزی ساطوری نعنا، ترخون و جعرفی: 3 قاشق غذاخوری

البته در شهرهای مختلف کشور ممکن است ادویه این نوع ترشی کمی متفاوت باشد. به طور مثال در شهر رشت، سبزیجات استفاده شده در ترشی بادمجان شکم پر شامل سبزیجات محلی منطقه مانند خالواش، چوچاق و نعنا می‌شود. همچنین در ترکیب ادویه جات ترشی به ازای هر کیلو بادمجان، دو تا سه بوته سیر اضافه می‌گردد. در شهر بوشهر نیز از فلفل قرمز درسته در ترکیبات ادویه این ترشی استفاده می‌کنند.

2. ادویه ترشی شیرازی مخلوط

ترشی شیرازی مخلوط از خوشمزه‌ترین ترشی‌های ایرانی بوده که ادویه مخصوص به خود را دارد. به ازای هر کیلو مواد مورد استفاده در این ترشی باید ادویه جات زیر را اضافه کرد:

  • دارچین: 1 قاشق غذاخوری
  • فلفل سیاه: 1 قاشق غذاخوری
  • فلفل سبز: 1 قاشق غذاخوری
  • پودر گلپر: 100 گرم
  • پودر رازیانه: 50 گرم
  • پودر تخم گشنیز: 50 گرم
  • پودر ریشه جوز بویا: 50 گرم
  • پودر زیره سبز: 50 گرم
  • جوز رنده شده: 2 عدد

بهتر است برای آزاد شدن عطر ادویه جات ترشی، قبل از استفاده آن‌ها را به مدت یک الی دو دقیقه تفت داد.

برای خرید ادویه جات کلیک کنید.

3. ادویه ترشی خیارشور

خیارشور یکی از دورچین‌های پرطرفدار غذا است که مزه بسیار عالی داشته و طرفداران بسیاری دارد. تهیه خیارشور به دو صورت است که با  سرکه و یا  نمک تهیه می‌شود. ادویه ترشی خیارشور شامل موارد زیر می‌شود:

  • ترخون: 2 قاشق غذاخوری
  • شوید: 2 قاشق غذاخوری
  • پودر سیر: 2 قاشق غذاخوری (یا سه تا چهار حبه سیر تازه)
  • فلفل قرمز: 1 قاشق غذاخوری
  • نمک: 1 قاشق غذاخوری

همچنین در ترکیب ادویه جات ترشی خیارشور، می‌توان از انواع سبزیجات معطر دیگر مانند گشنیز، نعنا، ریحان، جعفری و مرزه استفاده کرد. استفاده از این سبزیجات موجب ترد شدن خیارشورها می‌شود.

تماس با ما

برای مشاوره رایگان از طریق واتساپ کلیک کنید

3.3/5 - (3 امتیاز)

4 دیدگاه در “معرفی بهترین ادویه جات ترشی

  1. سوگول گفت:

    سلام ممنون از محصولات خوبتون من مشتری حضوری شما هستم
    همیشه ادویه ها م از شما می خرم

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام سوگول عزیز
      رضایت شما باعث افتخار ماست.
      ممنون از اینکه سالماطور رو انتخاب می کنید.

  2. هانیه تدین گفت:

    خیلی جامع کامل بود ممنون از شما

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام هانیه عزیز
      تمام تلاش ما در مجموعه ی سالماطور اینکه به روز ترین اطالاعات در اختیار شما عزیزان قرار بدیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *