عسل و مربا

چرا به عسل طبیعی گون شاه عسل می گویند؟

عسل گون شاه عسل

عسل طبیعی گون شاه عسل، از معروف‌ترین و بهترین نوع عسل در ایران است. به طور کلی عسل‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام از گیاهان خاصی تولید می‌شوند. خواص هر عسل با توجه نحوه تولید آن نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. همانطور که مشخص است، عسل دارای خواص بی‌نظیری بوده و در درمان بسیاری از بیماری‌ها، زخم‌ها و دیگر انواع مشکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. قدرت شفابخشی عسل به اندازه‌ای است که در قرآن نیز نام این خوراکی آمده و بر روی خواص شگفت‌انگیز آن تأکید شده است. این مقاله به طور جامع و کامل به بیان خواص عسل گون به عنوان شاه عسل می‌پردازد و اطلاعات خوبی را در این زمینه در اختیار علاقمندان قرار خواهد داد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

مقاله مرتبط: راهنمای خرید عسل طبیعی گون

درباره عسل گون بیشتر بدانید

عسل طبیعی گون شاه عسل، از نوعی گیاه به نام گون تهیه می‌شود. گون یکی از گیاهان بومی ایران است که بیش از 800 گونه مختلف آن در مناطق مختلف کشور وجود دارند. به طور کلی، گون گیاه خشکی بوده و نیاز به آب کمی دارد و به همین علت در مناطق کوهستانی بسیار یافت می‌شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین منابع تولید عسل در کوهستان‌ها، گیاه گون است. این گیاه یک یا چند ساله، خواص دارویی و درمانی زیادی داشته و جزو گیاهان گل‌دار است که ارتفاع آن حداکثر به 75 سانتی‌متر می‌رسد. گل‌های گون در رنگ‌های بنفش تیره، آبی و یا سفید رشد می‌کنند.

زنبورهای عسل از گل‌های گیاه گون برای تغذیه خود استفاده کرده و در نهایت عسل طبیعی گون شاه عسل را تولید خواهند کرد. عسل گون حاوی تمامی خواص اصلی گیاه گون نیز بوده و همچنین خواص درمانی و تقویتی بسیاری برای بدن دارد. افراد می‌توانند با خرید عسل گون، علاوه استفاده از خواص آن در درمان بیماری‌ها، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف نیز اقدام نمایند. از مهم‌ترین خواص این نوع عسل، خاصیت ضدالتهاب و ضدآلرژی است. همچنین با مصرف عسل گون، سیستم ایمنی بدن تقویت شده و قدرت بدن در برابر مبارزه با انواع بیماری‌ها افزایش می‌یابد. ظاهر عسل گون کاملاً مشابه با دیگر عسل‌های رایج بوده و رنگ زرد دارد.

برای خرید انواع عسل کلیک کنید

انواع خواص عسل طبیعی گون شاه عسل

  • رنگ: رنگ عسل گون به گونه گیاه موجود در منطقه، نوع منطقه و همچنین مدت زمان نگهداری عسل بستگی دارد. اما به طور معمول رنگ عسل طبیعی گون شاه عسل از زرد روشن تا قهوه‌ای روشن است.
  • طعم و عطر: عسل گون شیرینی متوسطی داشته و دارای رایحه‌ای ملایم و آرام است. این عسل به نسبت سایر عسل‌ها، طعم کمتری دارد و به عنوان عسل طبیعی با طعم و عطر ملایم شناخته می‌شود.
  • سرعت رس بستن: رس بستن و یا شکرک زدن عسل به میزان گلوکز موجود در آن بستگی دارد. میزان گلوکز موجود در عسل گون در حد متوسط بوده و در نتیجه میزان و سرعت رس بستن عسل نیز متوسط است. اگر عسل حرارت ندیده باشد، بعد از چند ماه شکرک می‌زند.
  • زمان برداشت: این زمان بسیار به منطقه‌ای که گیاه گون و زنبورها در آن هستند، وابسته است، زیرا گل دادن گیاهان در مناطق مختلف، در زمان‌ها متفاوتی اتفاق می‌افتد. اما به طور معمول، زمان برداشت عسل گون از اوایل تیر ماه تا اواسط شهریور ماه خواهد بود.

خواص عسل طبیعی گون

برای اطلاع از قیمت عسل گون گزانگبین کلیک کنید

انواع خواص عسل طبیعی گون شاه عسل

عسل طبیعی گون شاه عسل یکی از مغذی‌ترین و بهترین عسل‌های موجود در ایران بوده که به عنوان یک ماده خوراکی درمانی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به مهم‌ترین خواص این عسل در برابر عوامل مختلف بیماری‌زا و دیگر مشکلات موجود اشاره می‌شود؛

1. کاهش دردهای مفصلی

اسید فرمیک موجود در گیاه گون، یک نوع مسکن بوده و موجب تسکین دردهای مفصلی می‌شود. با مصرف عسل گون می‌توان از شر دردهای استخوانی و مفصلی راحت شد. این عسل در درمان بیماری آرتروز نیز بسیار مفید است. همچنین می‌توان عسل گون را به صورت موضعی نیز استفاده کرد، بدین صورت که مقداری از این ماده را در محل درد گذاشته و بر روی آن باند استریل قرار داد.

2. برای زیبایی پوست

عسل گون با خواص آنتی‌اکسیدانی قوی خود، موجب تقویت سلول‌ها در زمان مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌شود. وجود رادیکال‌های آزاد در بدن و پوست موجب آسیب به سلول‌ها شده و نشانگان پیری را به وجود می‌آورد. مصرف مداوم و منظم عسل طبیعی گون شاه عسل، آنتی‌اکسیدان‌های لازم برای بدن را تأمین کرده و در پیشگیری و ترمیم آسیب‌های سلولی بسیار مفید عمل می‌کند. خواص عسل گون برای چروک پوست نیز مفید است.

3. خواص عسل طبیعی گون شاه عسل برای تقویت معده

خواص عسل گون در تسکین دردهای معده و تقویت آن نیز کمک‌کننده است. همچنین در درمان اسید معده، ورم معده، زخم معده، نفخ و ترش کردن نیز عسل گون به عنوان یک داروی مفید مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تأثیرگذاری بیشتر عسل طبیعی گون، بهتر است این ماده خوراکی را آخر شب قبل از خواب و صبح ناشتا به اندازه یک قاشق مرباخوری مصرف نمود. همچنین توصیه می‌شود بعد از خوردن عسل گون در وعده صبح، به مدت یک ساعت از مصرف هرگونه نوشیدنی و خوردنی دیگری خودداری گردد. همچنین از این عسل برای رفع علائم مربوط به مسمومیت‌های غذایی نیز استفاده می‌شود. در درمان مشکلات گوارشی و یبوست، عسل گون یکی از داروهای بسیار مفید به شمار می‌رود.

4. درمان دردهای کلیه و سنگ‌های ادراری با عسل طبیعی گون شاه عسل

عسل طبیعی گون شاه عسل، به عنوان یکی از بهترین ضدعفونی‌کننده‌های مجاری ادراری شناخته می‌شود. این عسل بسیار برای بیماران کلیوی مفید بوده و پادزهر مناسبی برای سموم مختلف در بدن است، زیرا این عسل به طور مستقیم بر روی کلیه اثر می‌گذارد. مخلوط عسل گون با آب مقطر، موجب افزایش ادرار، رفع تشنگی، خرد شدن سنگ‌های کلیه و مثانه خواهد شد. همچنین این نوع عسل، دارای مقدار کمی پروتئین بوده که برای کاهش درد نیز تجویز می‌شود. در کاهش دردهای کلیوی، مصرف ترکیب عسل گون با جوشانده نسترن و عصاره ترب سیاه و…، بسیار کمک‌کننده خواهد بود. توصیه می‌شود در زمان دفع سنگ کلیه برای دفع راحت‌تر و کاهش درد، از ترکیب عسل گون با روغن زیتون و آب لیمو استفاده گردد.

خواص عسل گون برای کلیه

برای مشاهده قیمت عسل گون ارگانیک کلیک کنید

5. خواص عسل گون در درمان بیماری‌های چشمی

در گذشته عسل طبیعی گون شاه عسل یکی از بهترین داروهای موثر در درمان بیماری‌های چشمی بوده است. همچنین برای بهبود سوختگی‌های چشمی، معالجه آماس و التهاب چشم نیز بسیار عملکرد خوب و مناسبی دارد. عسل گون به علت داشتن انواع ویتامین‌های گوناگون، در درمان بیماری‌های چشمی ناشی از کمبود ویتامین‌های B و A علی‌الخصوص شب‌کوری بسیار موثر خواهد بود. در قدیم برای درمان ورم پلک و ورم ملتحمه زخم‌های قرنیه از نوعی پماد ساخته شده از عسل و اوکالیپتوس استفاده می‌شد.

6. درمان بی‌خوابی با عسل طبیعی گون شاه عسل

درمان بی‌خوابی یکی دیگر از خواص عسل گون است. با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیقات، عسل یکی از بهترین درمان‌ها برای انواع اختلالات خواب بوده که عسل گون نیز از این قاعده مستثنی نیست. عسل طبیعی گون شاه عسل نیز مانند سایر عسل‌ها موجب افزایش سطح هورمون انسولین شده و در نهایت میزان اضطراب را در افراد کاهش می‌دهد. همین امر موجب می‌شود تا افراد با مصرف عسل گون، خواب راحت‌تری را تجربه کنند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *