عسل و مربا

آیا عسل زخم معده را درمان می کند ؟

فواید عسل برای زخم معده

زخم معده که در پزشکی به آن اولسر پپتیک می‌گویند، آسیبی است که در دیواره معده ایجاد می‌شود و درد و سوزش به همراه دارد. در گذشته اعتقاد بر این بود که عادات غذایی غلط و نامناسب و استرس زیاد باعث ایجاد زخم معده می‌شود.

برای خرید انواع عسل کلیک کنید

 اما امروزه مشخص شده است که عدم توازن بین مایعات هاضمه (هیدروکلریک اسید و پپسین) باعث بروز مشکلات گوارشی و زخم معده می‌شود. راه‌های زیادی برای درمان زخم معده وجود دارد. یکی از راه‌های سنتی استفاده از عسل طبیعی برای زخم معده است که بسیار هم اثرگذار است. اگر شما هم زخم معده یا مشکلات مرتبط با معده دارید و به دنبال درمان‌های جایگزین برای درمان‌های شیمیایی هستید با ما همراه شوید.

مقاله مرتبط: انواع عسل طبیعی

 

دلایل ایجاد زخم معده

عوامل موثری در ایجاد زخم معده نقش دارد که یکی از آن‌ها عادات غذایی بد و استرس زیاد است. مورد بعدی مربوط به وجود یک باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری است که به سلول‌های معده می‌چسبد و باعث ضعیف شدن مکانیزم دفاعی معده می‌شود. این باکتری می‌تواند معده را وادار به ترشح اسید بیشتر نماید و در نتیجه باعث التهاب بافت معده و در نهایت ایجاد زخم در دیواره داخلی معده می‌شود. اگر دچار زخم معده شده‌اید نگران نشوید مصرف عسل طبیعی برای زخم معده بسیار خوب است و به این شکل می‌توانید به بهبود زخم معده خود کمک کنید.

 

زخم معده چه نشانه‌هایی دارد؟

اگر معده شما زخم شود علائم و نشانه‌هایی در بدن بروز می‌کند که در زیر به آن اشاره کردیم.

  • در قسمت وسط یا بالای معده دردی ناخوشایند و نسبتا زیاد ایجاد می‌شود که معمولا در بین غذا خوردن یا شب احساس می‌شود.
  • سوزش سردل
  • نفخ
  • تهوع و استفراغ

اگر زخم معده درمان نشود و پیشرفت کند علائم شدیدتری به همراه دارد.

  • مدفوع سیاه رنگ که می‌تواند نشانه خونریزی داخلی معده محسوب شود.
  • استفراغ خونی
  • کاهش وزن
  • درد شدید شکم

برای خرید انواع عسل کلیک کنید

نکاتی درباره درمان با عسل طبیعی برای زخم معده

اگر دچار زخم معده شده‌اید، بهتر است در تغذیه خود از مصرف غذاهای تند، قهوه، چای و هر چیز محرکی خودداری کنید. همچنین مصرف الکل و سیگار نیز باعث بدتر شدن زخم معده شما می‌شود. در درمان غیر سنتی برای زخم معده از انواع آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌شود. اما شما به راحتی می‌توانید از عسل طبیعی برای زخم معده استفاده کنید که حاوی آنتی‌بیوتیک طبیعی است.

عسل یک هدیه از طرف طبیعت محسوب می‌شود که توسط زنبورهای عسل از شهد گل‌ها به دست می‌آید. این ماده غذایی ارزشمند حاوی مخلوطی از قندها، مواد حاوی گلوکز، میوه و  مقدار زیادی ویتامین است. جالب است بدانید که عسل طبیعی حاوی ۷۵ درصد از کربوهیدرات‌های ضروری برای بدن، فولات و انواع ویتامین‌های E، B6، B2، B1 و A است. همچنین از عسل به عنوان یک ضد باکتری در درمان زخم‌ها استفاده می‌شود.

شما می‌توانید با کوچک کردن وعده‌های غذایی و افزایش تعداد دفعات غذا خوردن نیز به بهبود زخم معده خود کمک کنید. این کار از ترشح بیش از اندازه اسید معده جلوگیری می‌کند. نوشیدن آب هم به درمان شما کمک می‌کند.

 

برای مشاهده قیمت عسل ارگانیک کلیک کنید

معجزه عسل طبیعی برای زخم معده

عسل یک ماده ملین طبیعی است که به هضم غذا کمک می‌کند. البته اسراف در مصرف عسل می‌تواند، عوارضی ایجاد کند و باعث بالا رفتن قندخون شود. اما اگر به مقدار مناسب از یک عسل خوب و با کیفیت استفاده کنید مزایای بسیار زیادی دارد. مصرف عسل فعالیت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد و ترشح اسید معده را تنظیم می‌کند.

عسل به دلیل داشتن منگنز و آهن بالا باعث هضم مناسب و راحت مواد غذایی موجود در معده می‌شود. وقتی فردی دچار زخم معده است و از اثرات مصرف عسل طبیعی برای زخم معده آگاه شود، می‌تواند با مصرف این ماده غذایی به راحتی درمان شود. در واقع عسل با ایجاد احساس آرامش در فرد باعث بهبود فرایند درمان زخم معده می‌شود.

عسل می‌تواند باکتری پیلوری را که مسئول ایجاد زخم معده است بکشد. این موضوع توسط بیوپسی زخم معده و بررسی تاثیر عسل بر روند بهبود زخم توسط محققان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. در درمان‌های خانگی خوردن یک قاشق عسل خام به همراه یک چهارم قاشق پودر دارچین به شرطی که به طور روزانه مصرف شود نتایج بسیار مطلوبی در درمان زخم معده خواهد داشت.

استفاده از سایر ترکیبات عسل در درمان زخم معده (6 روش قطعی در درمان زخم معده)

از ترکیب مواد دیگری نیز با عسل برای درمان زخم معده استفاده می‌شود که از این میان می‌توان به آویشن، تمشک، کاسنی، انجیر، زنجبیل و زردچوبه اشاره کرد.

  • تاثیر عسل و زردچوبه در درمان زخم معده

زردچوبه اثر ضدالتهابی دارد و در درمان زخم معده موثر است. ترکیب عسل و زردچوبه به بهبود زخم‌های ایجاد شده در معده و کاهش التهاب بافت معده که ناشی از ایجاد زخم در معده است کمک می‌کند. بهتر است از عسل طبیعی و زردچوبه تازه استفاده کنید. برای این کار ۵۰ گرم زردچوبه تازه را آسیاب کنید و با ۳ قاشق غذاخوری عسل طبیعی ترکیب کنید. این ترکیب را به ۲۰۰ میلی‌لیتر آب گرم اضافه کنید و روزانه مصرف کنید.

برای مشاهده قیمت عسل ارگانیک کلیک کنید

  • بهبود زخم معده با عسل و آویشن

اگر دچار معده درد هستید از ترکیب عسل و آویشن استفاده کنید. برای این کار ۵ گرم آویشن را در ۴۰۰ سی سی آب جوش دم کنید. یک فنجان آویشن دم کشیده را با یک قاشق عسل شیرین کنید و بعد از هر وعده غذایی میل کنید. به همین راحتی می‌توانید از مزایا و خواص عسل طبیعی برای زخم معده و درمان معده درد خود استفاده کنید.

  • بهبود زخم معده با عسل و تمشک

یکی از ترکیباتی که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد مخلوط عسل و تمشک است. در این روش برای بهبود زخم معده می‌توانید ۳۰ تا ۵۰ گرم برگ تمشک را در یک لیتر آب جوش بریزید و اجازه دهید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بماند تا دم بکشد. سپس یک فنجان از آن را با یک قاشق عسل شیرین کرده و بعد از غذا میل نمایید.

  • بهبود زخم معده با عسل و کاسنی

برای تهیه این معجون شفا بخش ۲۰ گرم برگ و ریشه کاسنی را بجوشانید و سپس صاف کنید. هر روز صبح به صورت ناشتا دو فنجان از جوشانده برگ کاسنی را که با عسل شیرین کرده‌اید میل نمایید.

  • بهبود زخم معده با عسل و انجیر

یکی دیگر از ترکیبات موثر در درمان زخم معده ترکیب عسل و انجیر است. برای این کار مقدار مساوی از عسل و انجیر را با هم مخلوط کنید و میل نمایید. این ترکیب تاثیر بسیار زیادی در بهبود زخم معده دارد.

  • بهبود زخم معده با عسل و زنجبیل

مصرف عسل طبیعی برای زخم معده از گذشته تا به امروز مورد توجه بوده است. اما ترکیب چای زنجبیل با عسل می‌تواند نقش بسیار موثری در درمان مشکلات معده و درد معده ایفا کند. همچنین مصرف عسل و زنجبیل باعث گرم شدن و تقویت معده می‌شود.

  • تاثیر عسل و دارچین بر سوهاضمه و دیر هضم شدن غذا

برای اینکه هضم غذا در معده شما با سهولت بیشتری انجام شود باید از میزان اسیدی بودن معده خود بکاهید. برای این‌ کار می‌توانید از ترکیب عسل و دارچین استفاده کنید. طریقه مصرف عسل و دارچین برای معده به این شکل است که پودر دارچین را با دو قاشق غذا خوری عسل ترکیب کنید و قبل از صرف غذا میل کنید. این کار به کاهش میزان اسیدی بودن معده شما کمک می‌کند و منجر به هضم راحت‌تر غذا در معده می‌شود.

برای خرید انواع عسل کلیک کنید

 

عسل و درمان رفلاکس معده

یکی از کاربردهای عسل درمان رفلاکس معده است. مصرف عسل طبیعی باعث کاهش میزان اسید معده می‌شود که این موضوع در درمان رفلاکس معده موثر است. بسیاری از بیمارانی که از این مشکل رنج می‌برند توانستند با مصرف یک قاشق چایخوری عسل علائم رفلاکس معده خود را کاهش دهند. بهترین زمان خوردن عسل برای معده صبح به صورت ناشتا است.

بهترین زمان مصرف عسل

شما در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید از عسل استفاده کنید. اما طبق نظر محققان استفاده از عسل در صبح یا عصر بهتر است و باعث تامین انرژی بدن می‌شود. خوردن عسل به صورت ناشتا برای معده بسیار مناسب است و مصرف عسل قبل از خواب برای لاغری و افزایش قدرت حافظه خوب است. همچنین مصرف عسل در شب به کاهش رفلاکس معده کمک می‌کند. به این نکته توجه کنید که بهترین نوع عسل برای معده عسل خالص، طبیعی و حرارت ندیده است و بهتر است صبح به صورت ناشتا و شب قبل از خواب میل شود.

آیا عسل طبیعی زخم معده را درمان می‌کند؟ (معجزه معده درد)

ممکن است بخواهید درباره درمان التهاب معده با عسل بدانید. عسل طبیعی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان در درمان التهابات ناشی از زخم معده و همچنین تنظیم نبودن اسید معده بسیار موثر است؛ عسل علاوه بر اینکه یک ماده غذایی است یک دارو هم است که بیشترین نقش آن در درمان مشکلات مربوط به معده و دستگاه گوارش است. عسل را می‌توان یک معجزه برای معده درد در نظر گرفت.

 کاربرد عسل طبیعی برای زخم معده برای همه مشخص است. رفلاکس معده یا همان ترش کردن معده یکی از مشکلات رایجی است که بعد از خوردن غذا ایجاد می‌شود و دلیل آن تولید بیش از اندازه اسید معده است.

اگر دریچه مری که به آن اسفنکتر هم میگویند به درستی منقبض نشود اسید معده از راه مری بالا می‌آید و باعث ایجاد سوزش در گلو و قفسه سینه و همچنین نفخ می‌شود. عسل طبیعی یک منبع غنی از آنتی اکسیدان است و با مهار رادیکال‌های آزاد از آسیب به سلولهای معده جلوگیری می‌کند. عسل با ساختار چسبنده خود یک پوشش غشایی روی مری ایجاد می‌کند و باعث کاهش سوزش بافت مری توسط اسید معده می‌شود.

برای خرید انواع عسل کلیک کنید

مضرات عسل برای معده

در کنار تمام مزایایی که عسل برای معده دارد ممکن است مشکلاتی هم ایجاد کند. مضرات عسل برای معده به سه دسته تقسیم می‌شود.

  • مضرات ناشی از آلرژی شخص به عسل خام که به صورت فردی ممکن است ایجاد شود و شامل حال همه نمی‌شود.
  • مضرات ناشی از مصرف زیاد عسل که باعث بروز مشکلاتی می‌شود.
  • وجود باکتری در عسل و بروز مشکلات گوارشی

کلام آخر

خواص عسل برای معده بر هیچ کسی پوشیده نیست و می‌توان از عسل طبیعی به عنوان داروی شفا بخش برای معده نام برد. البته باید در مصرف عسل دقت کرد و بیش از اندازه عسل مصرف نکنید. استفاده از عسل طبیعی برای زخم معده در طب سنتی بسیار رایج است و شما هم می‌توانید از این هدیه طبیعت برای درمان مشکلات معده خود استفاده کنید.

4.1/5 - (14 امتیاز)

10 دیدگاه در “آیا عسل زخم معده را درمان می کند ؟

  1. باران ریاحی گفت:

    شما خودتون کدوم عسل برای معده درد پیشنهاد میدین ؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام باران عزیز
      عسل سفید برای درمان معده درد فوق العاده است.
      برای مشاهده و خرید عسل کلیک کنید.
      https://salmator.com/product-category/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d8%b9%d8%b3%d9%84/

  2. متین نوری گفت:

    کدوم عسل برای افرادی که دیابت دارند خوبه؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام متین جان
      شما می تونید از عسل گون ارگانیک و عسل سفید استفاده کنید
      که ساکاروز کمتری دارن.
      البته مصرف قند طبیعی و مصنوعی باید زیر نظر پزشک کنترل بشه.
      برای مشاهده و خرید عسل ها کلیک کنید.
      https://salmator.com/product-category/%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%a7%d8%b9-%d8%b9%d8%b3%d9%84/

  3. آرین گفت:

    چه زمانی عسل بخورم که بهتر باشه ؟؟؟/

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام آرین عزیز
      ما در سالماطور مقاله با عنوان بهترین زمان مصرف عسل داریم.
      پیشنهاد می کنم این مقاله رو مطالعه کنید به این سوال شما به طور کامل پاسخ دادیمhttps://salmator.com/blog/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86.
      %D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%B9%D8%B3%D9%84/

  4. عسلو گفت:

    کامل ترین لیست برای موارد مصرف عسل رو اینجا پیدا کردم ممنونم واقعا

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام عسل عزیز
      تمام تلاش ما در مجموعه سالماطور اینه که به روز ترین اطلاعات در اختیار شما عزیزان قرار بدیم.

  5. اصغر مریدی گفت:

    من ترکیب بهبود زخم معده با عسل و انجیر پیشنهاد میکنم خیلی خوبه حتما امتحان کنید

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام جناب مریدی عزیز
      ممنون از اینکه تجربه تون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *