عسل و مربا

خواص عسل طبیعی کنار در تقویت کبد چیست؟

خواص عسل کنار برای تقویت کبد

عسل کنار یکی از بهترین انواع عسل طبیعی است که از دل مناطق جنوبی کشور بدست می‌آید. خواص عسل طبیعی کنار در تقویت کبد بسیار است. به طور کلی از گذشته‌های دور تا به امروز، خواص عسل برای کبد زبانزد مردم بوده و در درمان انواع بیماری‌های کبدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عسل در واقع به عنوان یک ماده غذایی شفابخش شناخته می‌شود. در این مقاله سعی شده تا خواص عسل طبیعی در درمان بیماری های کبدی علی ‌الخصوص عسل کنار معرفی گردد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

برای خرید انواع عسل کلیک کنید

معرفی عسل کنار طبیعی

قبل از شروع برشمردن خواص عسل طبیعی کنار در تقویت کبد، به معرفی عسل کنار پرداخته خواهد شد. عسل کنار و یا عسل سدر از نوشیدن شهدهای شکوفه درخت کنار یا سدر توسط زنبورهای عسل تهیه می‌شود. در خت کنار یکی از انواع درختان بومی مناطق جنوبی ایران است که به صورت خودرو در بخش‌های مختلف ناحیه جنوب دیده خواهد شد. از جمله این مناطق و نواحی می‌توان به استان‌های خوزستان، استان بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از استان فارس اشاره کرد. همچنین برگ‌های خشک شده و کوبیده درخت کنار نیز در عطاری‌ها با نام برگ سدر به فروش رسیده و مصرف آن مزایای زیادی دارد.

فصل گل‌دهی درخت کنار به منطقه رویش آن بستگی دارد ولی در اغلب موارد از اوایل و اواسط مهرماه گل‌دهی آغاز شده و تا اواسط آبان ماه ادامه خواهد داشت. دقیقاً در همین زمان است که می‌توان عسل کنار برداشت کرد. در این دو ماهه سال، زنبورداران از مناطق مختلف کشور، کندوهای خود را به نواحی با پوشش گیاهی کنار برده تا عسل طبیعی با شهد و خواص کنار برداشت کنند. از دیگر نکات مهم در این زمینه در جهت استفاده از خواص عسل طبیعی کنار در تقویت کبد و دیگر مزایای آن این است که در دو ماه مهر و آبان، تقریباً هیچ گیاه دیگری در زمان گل‌دهی خود نبوده و شرایط بسیار مناسبی برای برداشت عسل خالص و تگ گل کنار وجود دارد.

مقاله مرتبط: خواص عسل طبیعی کنار

خواص عسل طبیعی کنار در تقویت کبد

عسل دارای مواد و ترکیباتی است که برخلاف شکر بسیار به سلامتی کبد کمک می‌کند. برخی از عسل‌ها مانند عسل کنار به عنوان یک درمان طبیعی برای محافظت از کبد استفاده می‌شوند. عسل طبیعی با آنزیم‌ها و ویتامین‌های بسیار خود می‌تواند در بهبود وضعیت کبد موثر باشد. فواید کلی عسل برای کبد شامل روش‌های زیر خواهد شد.

1. اثرات آنتی اکسیدانی عسل طبیعی کنار

از انواع خواص عسل طبیعی کنار در تقویت کبد باید به خاصیت آنتی آکسیدانی آن اشاره نمود. عسل جزو منابع غنی از آنتی اکسیدان مانند ویتامین C به حساب می‌آید که می‌تواند از کبد در برابر انواع عدم تعادل مواد محافظتی و رادیکال‌های آزاد، محافظت کرده  و آسیب‌هایی که به سلول‌های کبدی وارد می‌شود، درمان  خواهد کرد. برای این منظور می‌توان صفرا را مثال زد.

 صفرا در واقع نوعی مایع گوارشی است که توسط کبد ساخته شده و در نهایت توسط مجاری صفراوی مخصوص در کیسه صفرا جمع خواهد شد.. این مایع در زمان هضم غذا به انسان کمک می‌کند تا هضم بهتری داشته باشد. در زمانی که سنگ صفرا ایجاد شود و یا به علت تومور و التهاب مجاری صفراوی مسدود شوند، انواع مشکلات کبدی در بدن فرد بروز می‌کند. بر اساس نتایج بدست آمده از مطالعات، مصرف عسل طبیعی می‌تواند موجب پاکسازی کبد شده و از بروز سنگ صفرا و مشکلات این چنینی جلوگیری کند.

برای خرید عسل کنار کلیک کنید

همچنین نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف مداوم داروهای ضد درد مانند استامینوفن به میزان زیاد می‌تواند منجر به آسیب‌های کبدی جدی شود. این در حالی است که با مصرف عسل طبیعی و به علت خاصیت آنتی اکسیدانی  عسل کنار طبیعی، کبد در برابر انواع رادیکال‌های آزاد مقاوم شده و آسیب‌های کبدی ناشی از مصرف این داروها به شدت کاهش می‌یابد.

قیمت عسل طبیعی کنار

2. خواص عسل برای کبد؛ تنظیم سطح قند خون

خواص عسل طبیعی کنار در تقویت کبد، منجر به تنظیم سطح قند خون می‌شود. کبد به همراه غده پانکراس، کنترل قند خون بدن را برعهده دارد. در صورت ذخیره کم و ناکافی قند در کبد، هورمون کورتیزول (هورمون استرس) ترشح شده که ترشح این هورمون در طولانی مدت، موجب اختلال در سوخت و ساز قند، مقاومت به انسولین و در نهایت کبد چرب خواهد شد.

عسل طبیعی با داشتن مقادیر زیادیاسیدهای آلی و انواع اسیدهای آمینه، به روشی متفاوت از قندهای تصفیه شده متابولیزه می‌شود، به طوریکه 70 تا 80 درصد از قندهای موجود در عسل، قندهای ساده‌ای مانند گلوکز و فروکتوز هستند که به راحتی در کبد جذب شده و به صورت قند پیچیده گلیکوژن ذخیره خواهند شد. برای درمان کبد چرب با عسل می‌توان قبل از خواب، یک تا دو قاشق غذاخوری عسل مصرف نمود تا با تغذیه کبد در طول شب، انرژی مغز تأمین شده و فرد یک خواب آرام و مفید داشته باشد.

برای خرید عسل کنار کلیک کنید

3. وجود باکتری‌های مفید برای بدن در ترکیبات عسل طبیعی

در سیستم گوارشی همه افراد، باکتری‌های مفیدی وجود دارند که در هضم سالم مواد غذایی کمک ‌کننده هستند. خواص عسل طبیعی کنار در تقویت کبد موجب می‌شود تا تعادل باکتری‌های موجود در روده حفظ شده و مقاومت این باکتری‌ها در برابر انواع آسیب‌ها و رادیکال‌های آزاد افزایش یابد. عسل طبیعی یکی از بهترین منابع باکتری‌های مفید روده به حساب می‌آید. این نوع عسل‌ها حاوی شش گونه باکتری لاکتوباسیل و همچنین چهار گونه باکتری بفیدوباکتریوم هستند که در تقویت سلامت کبد موثر بوده و سموم بدن را به طرز قابل توجهی دفع می‌کنند.

4. درمان کبد چرب با خواص عسل طبیعی کنار در تفویت کبد

یکی دیگر از خواص عسل طبیعی کنار در تقویت کبد، کمک به درمان کبد چرب است. زمانی که فردی به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود باید تلاش کند تا چربی‌های کبد و اطراف آن را بسوزاند. یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن چربی کبد، مصرف انواع عسل طبیعی علی‌الخصوص عسل کنار است. این نوع از عسل طبیعی می‌تواند چربی‌های کبد را از بین برده و از پیشرفت کبد چرب جلوگیری کند. همچنین بره موم عسل نیز در درمان کبد چرب موثر است. بره موم یکی چربی‌سوز عالی برای کبد است و می‌توان ترکیب این ماده با عسل را استفاده نمود تا شاهد اثرات شگفت ‌انگیز آن‌ها بود. یکی دیگر از ترکیبات معجزه‌آسا، ترکیب سیر و عسل برای کبد چرب است که با مصرف این ترکیب می‌توان شاهد بهبودی سریع در درمان بیماری کبد چرب بود.

برای خرید انواع عسل کلیک کنید

انواع دیگر خواص عسل کنار برای بدن

علاوه بر خواص عسل طبیعی کنار در تقویت کبد، این عسل دارای خواص دیگری نیز بوده است که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهد شد.

  • افرادی که دارای مشکلات جسمی و جنسی هستند، عسل کنار می‌تواند بسیار برایشان مفید و موثر باشد. در سال‌های اخیر عسل کنار به عنوان یک تقویت‌ کننده جنسی قوی در بسیاری از کشورها شناخته می‌شود.
  • توصیه می‌شود خانم‌های باردار، از عسل کنار برای درمان کم ‌خونی خود و تقویت هوش و حافظه جنین استفاده کنند.
  • عسل کنار بسیار در پیشگیری و درمان بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی موثر است و کمبود ویتامین C بدن را در دوران سرماخوردگی جبران می‌کند.
  • مصرف مرتب و روزانه عسل کنار می‌تواند موجب تقویت حافظه و افزایش بهره هوشی در کودکان و نوجوانان شود.
  • عسل طبیعی کنار می‌تواند تأثیر بسیار خوبی بر روی ترمیم زخم‌های گوارشی داشته باشد و بسیاری از بیماری‌های گوارشی را درمان کند.
  • علاوه بر خواص عسل طبیعی کنار در تقویت کبد، این عسل می‌تواند کلسترول و چربی خون را کاهش داده و موجب پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی شود.

 

تماس با ما

برای مشاوره رایگان از طریق واتساپ کلیک کنید

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *