ارده، شیره و حلوارده

خاصیت شیره خرما را نام ببرید

شیره خرما برای چی خوبه؟

مصرف شیره‌ها به عنوان یک ماده غذایی انرژی‌زا می‌توانند در مواقعی که بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد، بسیار کمک‌کننده باشند. از جمله بهترین شیره‌ها می‌توان به شیره خرما اشاره کرد. اما شیره خرما برای چی خوبه؟ خواص شیره خرما موجب شده تا این شیره بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته و در وعده‌های غذایی متنوع، جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. همین امر موجب شده تا در این مقاله به بیان تمام خواص و مضرات شیره خرما پرداخته شود. خرما میوه درخت نخل است که بسیار خوش طعم و شیرین بوده و مصرف آن مزایای زیادی برای بدن دارد. شیره خرما نیز همان خواص خرما را داشته و سرشار از فسفر و آهن است. این شیره تسکین‌دهنده دردهای رماتیسمی بوده و امراض شریانی را بهبود می‌بخشد.

برای خرید انواع شیره خرما کلیک کنید

در بسیاری از شهرهای کشور، شیره خرما به جای قندهای مصنوعی مانند شکر در پختن حلوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین مصرف شیره خرما با شیر برنج؛ شیر، برف، ارده در زمستان جزو عادت‌های غذایی مرسوم بسیاری از شهرهای سردسیر نظیر همدان، اراک، تبریز و غیره به شمار می‌رود. در ادامه این مقاله به بیان خواص غذایی و فواید شیره خرما پرداخته می‌شود.

معرفی میوه خرما

قبل از پاسخ به سوال شیره خرما برای چی خوبه؟ به معرفی میوه خرما و ویژگی‌های آن پرداخته خواهد شد. نخل، گیاهی از رسته خرماسانان و تیره نخل بوده که زادگاه اصلی آن نواحی شبه استوایی با بارندگی کم و نیمه خشک است. گستردگی درخت نخل در کشورهایی مانند ایران، عربستان، پاکستان، عراق و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار بیشتر از مناطق استوایی و نیمه خشک دیگر است. از انواع خرماهای موجود در ایران می‌توان به خرمای کبکاب، مضافتی، زاهدی و پیارم اشاره کرد که جزو معروف‌ترین انواع خرما هستند. علاوه بر خواص بی‌نظیر میوه خرما، می‌توان از مزایای شیره خرما نیز بهره‌مند شد. در ادامه بیشتر در این رابطه توضیح داده می‌شود.

برای خرید انواع شیره خرما کلیک کنید.

ارزش غذایی شیره خرما

با بیان ارزش غذایی شیره خرما، تا حد زیادی به سوال شیره خرما برای چی خوبه؟ پاسخ داده می‌شود. شیره خرما دارای ارزش غذایی بسیار بالا است. از جمله مواد معدنی و املاح مفید موجود در این ماده غذایی می‌توان به پروتئین، ویتامین‌های گروه B مانند B1، B2، B3، B5، ویتامین C، آهن، اسید فولیک، فسفر، پتاسیم و منیزیم اشاره کرد. همچنین انرژی بسیار بالا از دیگر خواص شیره خرما بوده که به علت قند طبیعی موجود در آن به وجود می‌آید. ساکارز، فروکتوز و گلوکز از جمله قندهای طبیعی موجود در شیره خرما هستند.

طبع شیره خرما

شیره خرما دارای طبع گرم و خشک است، در نتیجه بهترین نوع مصرف آن، ترکیب شیره خرما با سرکه خواهد بود. در این صورت مصرف شیره خرما برای تمامی مزاج‌ها مناسب است. به این ترکیب، سرکه شیره نیز گفته می‌شود.

خواص و طبع شیره خرما

شیره خرما برای چی خوبه؟

در ادامه مهم‌ترین خواص غذایی و فواید شیره خرما بیان می‌شود تا پاسخ کاملی به سوال شیره خرما برای چی خوبه؟ باشد؛

1. شیره خرما به عنوان یک مولتی ویتامین کامل

همانطور که گفته شد، شیره خرما حاوی انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین‌های گروه B است. همچنین وجود آهن در این شیره موجب می‌شود تا افرادی که به کم‌خونی مبتلا هستند، توانایی کنترل بیماری خود را داشته باشند. از دیگر انواع مواد مغذی موجود در شیره خرما که آن را به یک مولتی ویتامین کامل تبدیل می‌کند می‌توان به ویتامین‌های A، D و C اشاره کرد. با وجود این حجم از ویتامین در شیره خرما، بدن ویتامین‌های مورد نیاز خود را به طور کامل تأمین می‌کند.

2. درمان کم‌خونی

شیره خرما یکی از مواد غذایی سرشار از آهن و اسید فولیک بوده که مصرف منظم آن می‌تواند موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون شود. در نتیجه شیره خرما بسیار برای افراد مبتلا به کم‌خونی مناسب است و می‌توان در درمان و کنترل بیماری آن‌ها کمک‌کننده باشد. ترکیب شیره خرما و شیره انگور در درمان کم‌خونی بسیار معجزه‌آسا خواهد بود.

3. افزایش انرژی و بهبود خلقیات

شیره خرما برای چی خوبه؟ برای بهبود خلقیات و تأمین انرژی مورد نیاز بدن خوب است. مصرف شیره خرما در وعده صبحانه می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن در طول روز برای فراهم کند. تغییرات بعد از مصرف شیره خرما در وعده صبحانه به حدی خواهد بود که بعد از مدتی به پایه ثابت سفره صبحانه تبدیل می‌شود. با افزایش سطح انرژی، خلق و خوی افراد نیز بهتر شده و حالت خستگی و بی‌حوصلگی در آن‌ها رفع خواهد شد. شیره خرما به علت طبع گرمی که دارد، سستی و کسالت را از بین می‌برد. خاصیت شیره خرما با گردو نیز دوچندان شده و در افزایش انرژی‌زایی تأثیر دارد.

4. تقویت استخوان‌ها

شیره خرما سرشار از انواع املاح معدنی از جمله منیزیم و کلسیم است. این دو عنصر نقش بسیار مهمی در تقویت استخوان‌ها داشته و به استحکام هرچه بیشتر استخوان‌ها کمک می‌کنند. همچنین شیره خرما می‌توان التهابات موجود در مفاصل را تا حد زیادی بهبود بخشیده و موجب کاهش دردهای مفاصل و آرتروز شود. افراد می‌توانند با مصرف شیره خرما، از ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالاتر پیشگیری کنند.

5. حفظ ماهیچه‌ها و لاغری با مصرف شیره خرما

یکی دیگر از پاسخ‌ها به سوال شیره خرما برای چی خوبه؟ تقویت ماهیچه‌ها و لاغری اصولی است. شیره خرما غنی از پروتئین است و افرادی که در رژیم‌های غذایی خود نگران از دست رفتن ماهیچه‌ها هستند، مصرف این شیره می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. همچنین به ورزشکارانی که باید وعده‌های غذایی غنی از پروتئین داشته باشند، مصرف شیره خرما توصیه می‌شود. به طور کلی این شیره در عین داشتن کالری بالا، به علت خواص پروتئینی بسیاری که دارد در لاغری افراد تأثیرگذار است. علت لاغری با مصرف شیره خرما، کاهش سرعت هضم مواد غذایی پروتئین‌دار خواهد بود.

برای خرید انواع شیره خرما کلیک کنید.

6. سلامت و شفافیت پوست

از دیگر مزایای شیره خرما می‌توان به مفید بودن آن برای سلامت و شفافیت پوست اشاره کرد. همچنین با مصرف این شیره مغذی، نشانه‌های پیری در پوست به تأخیر می‌افتد و این امر به دلیل وجود ویتامین C و ویتامین D موجود در شیره خرما است. این ویتامین‌ها موجب کلاژن‌سازی در پوست شده و در نهایت پوستی زیبا و شاداب را برای افراد به ارمغان می‌آورند.

7. زایمان راحت

در پاسخ به سوال شیره خرما برای چی خوبه؟ می‌توان به تأثیرات مفید این شیره در زایمان بانوان اشاره کرد. شیره خرما به علت داشتن طبع گرم، موجب بازتر شدن دهانه رحم شده و به زایمان راحت‌تر مادر کمک می‌کند. همچنین این شیره قابض ماهیچه‌ها نیز بوده که از خون‌ریزی غیرطبیعی بعد از زایمان نیز جلوگیری خواهد کرد.

برای خرید انواع شیره خرما کلیک کنید

مضرات مصرف شیره خرما

شیره خرما برای چی خوبه؟ تا حد زیادی به این سوال پاسخ داده شد. حال به انواع مضرات و منع مصرف شیره خرما اشاره می‌شود؛

  • مصرف بیش از اندازه شیره خرما برای تمامی افراد علی‌الخصوص افرادی که دارای مزاج گرم هستند، مناسب نخواهد بود. در این حالت، صفرا غلیظ‌تر شده و در صورت و بدن این افراد جوش و آکنه پدید می‌آید.
  • شیره خرما برای افراد کم تحرک و چاق می‌تواند ضرر داشته باشد زیرا درصد کالری این شیره بسیار بالا است. در نتیجه افرادی که به دنبال ورزش نیستند، با خوردن شیره خرما، چاق‌تر شده و عوارض زیادی در انتظارشان خواهد بود.
  • شیره خرما برای چی خوبه؟ برای بیماران دیابتی. همانطور که گفته شد، قندهای موجود در شیره خرما، از نوع قندهای طبیعی هستند و ضرر بسیار کمتری برای بیماران دیابتی دارند. اما زیاده‌روی در مصرف شیره خرما نیز می‌توانند ضررهای جبران‌ناپذیری برای این بیماران داشته باشد. در نتیجه بیماران دیابتی باید انواع شیره مانند شیره خرما را با احتیاط و مطابق با دستور پزشک مصرف کنند.

تماس با ما

برای مشاوره رایگان از طریق واتساپ کلیک کنید

2.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *