ارده، شیره و حلوارده

انواع حلوا ارده

انواع حلوا ارده برای صبحانه

یکی از خوراکی‌های مغذی، انواع حلوا ارده برای صبحانه است. حلوا ارده از ترکیب کنجد، شکر، سفیده تخم‌مرغ، هل، اسید سیتریک و عصاره چوبک تهیه می‌شود. در این ترکیب، از کنجد بو داده و آسیاب کرده استفاده خواهد شد. کنجد نیز یکی از انواع دانه‌های مغذی است که خواص بسیاری برای بدن دارد. کنجدها انواع مختلفی دارند که با توجه به کیفیت آن‌ها قیمت هرکدام متفاوت است. همین امر موجب تنوع قیمتی انواع حلوا ارده می‌شود. در ادامه انواع حلوا ارده به عنوان پیشنهاد برای صبحانه سالم معرفی خواهد شد. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

برای خرید حلوا ارده کلیک کنید.

حلوا ارده چیست؟

انواع حلوا ارده برای صبحانه، یکی از فرآورده‌های شیرین و لذیذ است که شامل موادی از جمله کنجد، تخم مرغ، هل و چوبک تهیه می باشد. تمامی این مواد به طور کامل با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا در نهایت یک مخلوط با حالت کرمی بدست آید. این خوراکی بیشتر در وعده صبحانه و میان وعده مصرف می‌شود و انرژی لازم برای بدن را فراهم می‌کند. همچنین به انواع حلوا ارده، پسته و کنجد خام نیز اضافه می‌کنند تا سطح انرژی آن افزایش یابد.

 یکی دیگر از خواص بی‌نظیر حلوا ارده، بهبود وضعیت حافظه است. همچنین در تولید برخی از انواع حلوا ارده، به جای شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی از انواع شیره‌های طبیعی مانند شیره انگور، شیره خرما و عسل استفاده خواهد شد. در نهایت چوبک مورد استفاده در این ترکیب، تا حدی شیرینی لازم برای حلوا ارده را تأمین کرده و موجب انسجام طعم آن می‌شود.

تاریخچه حلوا ارده

تاریخچه انواع حلوا ارده برای صبحانه به گذشته‌های دور باز می‌گردد. ابداع این خوراکی را به شیخ بهایی نسبت می‌دهند. در متون تاریخی آمده است که شاه عباس صفوی به دنبال جیره غذایی مناسبی برای سربازان خود بود که علاوه بر مقوی بودن، حمل و نقل آن آسان باشد و در شرایط جنگی نیازی به گرم کردن آن نباشد. به دنبال این سخن، شیخ بهایی با همکاری تعدادی از شیرینی‌سازان و قنادان زمان خود، ترکیبی را که امروزه با نام حلوا ارده معروف است، تولید کردند. البته کیفیت و نحوه ساخت حلوا ارده‌های امروزی تا حدودی با نوع قدیمی آن تفاوت دارد ولی در نهایت ماهیت امر یکسان است.

برای خرید حلوا ارده کلیک کنید.

در حال حاضر نیز در کشورهای دیگری علاوه بر ایران نظیر ترکیه، لبنان، عربستان، یونان و غیره انواع حلوا ارده برای صبحانه و دیگر وعده‌های غذایی تولید می‌شود. البته حلوا ارده ساخت این کشورها از نظر کیفیت، نحوه تولید و مواد تشکیل‌دهنده با نوع ایرانی تفاوت دارد. حلوا ارده در ایران بیشتر در استان یزد به ویژه شهرستان اردکان تولید شده که کاملاً فاقد افزودنی‌های شیمیایی بوده بوده و اغلب دست‌ساز است. طعم و مزه این نوع حلوا ارده‌ها از آن‌هایی که به روش صنعتی تولید می‌شوند، بسیار بهتر است و طرفداران زیادی دارد.

حلواارده بدون شکر

انواع حلوا ارده توضیح دهید؟

انواع حلوا ارده برای صبحانه به شرح زیر خواهد بود؛

1. حلوا ارده ساده تخته ای

این نوع حلوا ارده با نام حلوا ارده شکری نیز معروف است. طرز تهیه حلوا ارده شکری بدین صورت است که از پختن شکر، گلوکز مایع و اسید سیتریک و مخلوط کردن این شربت با ارده بدست می‌آید. این فراورده جامد و یکنواخت دارای بافتی رشته‌ای و نخ‌دار است. در برخی از برندهای تولیدی حلوا ارده، از مواد افزودنی در ترکیب اصلی نیز استفاده می‌شود.

 

2. حلوا ارده ساده نرم

حلوا ارده مایع یا نرم، بافتی یکنواخت و نرم داشته که ظاهری بدون نخ دارد. ترکیبات حلوا ارده نرم شامل شکر، گلوکز مایع، اسید سیتریک، آب چوبک، پودر سفیده تخم مرغ و ارده می‌شود. با مخلوط کردن این مواد، باید همزمان مالش نیز داده شود. برخی از برندها در تهیه انواع حلوا ارده برای صبحانه از مواد افزودنی نیز استفاده می‌کنند.

3. حلوا ارده بدون شکر

این نوع فرآورده نیز حالت جامد و یکنواختی دارد. در ظاهر آن نیز نخ‌دار بوده که این حالت بسیار ریزتر از انواع حلوا ارده شکری است. قندهای مورد استفاده در حلوا ارده بدون شکر از نوع قندهای الکلی هستند. در انواع این نوع حلوا ارده، نمی‌توان از هیچ‌گونه مواد افزودنی استفاده کرد.

4. حلوا ارده با شیره‌های طبیعی

برای شیرین کردن حلوا ارده می‌توان از ترکیبات شیرین‌کننده متفاوتی استفاده کرد. از جمله این شیرین‌کننده‌ها می‌توان به شیره خرما و شیره انگور اشاره کرد که بسیار در تهیه حلوا ارده مورد استفاده قرار می‌گیرند. با اضافه کردن شیرین‌کننده‌های طبیعی به حلوا ارده، بافت حلوا تغییر کرده و منسجم‌تر می‌شود. تنها مواد استفاده شده در این نوع حلوا ارده‌ها، شیره طبیعی و ارده است که با دست مالش داده شده و به صورت سنتی تهیه می‌شوند. نام‌گذاری حلوا ارده‌های طبیعی بر اساس انواع شیره‌ای که در آن استفاده شده‌اند، خواهد بود. همانطور که گفته شد استفاده از انواع حلوا ارده برای صبحانه بسیار مفید است. حال اگر از حلوا ارده در ترکیب با شیره طبیعی استفاده شود، خواص این ترکیب دوچندان می‌شود.

برای خرید حلوا ارده کلیک کنید.

5. حلوا ارده کشی

یکی دیگر از انواع حلوا ارده، نوع کشی است. حلوا ارده کشی یکی از خاص‌ترین مدل‌های حلوا ارده بوده که در ترکیبات آن از برخی مواد طبیعی کشسان استفاده می‎شود. این فرآورده، طعم بسیار عالی و خوشمزه‌ای دارد.

6. حلوا ارده شکلاتی

حلوا ارده شکلاتی یکی از جدیدترین انواع حلوا ارده و حلوا شکری بوده که در ترکیبات خود علاوه بر ارده، شکلات و گلوکز نیز دارد. اغلب افرادی که علاقه‌ای به طعم ارده و حلوا ارده ندارند، می‌توانند با مصرف حلوا ارده شکلاتی در وعده‌های مختلف، از خواص و مزایای این ترکیب غنی بهره‌مند شوند. حلوا ارده شکلاتی با داشتن شکلات در ترکیبات خود، طعم خوشایندتری برای کودکان نیز خواهد داشت.

حلواارده کشی

خواص مصرف انواع حلوا ارده برای صبحانه

  • به علت استفاده از کنجد در این ترکیب غذایی، حاوی مقادیر زیادی ویتامین‌های گروه B، ویتامین A، ویتامین E و ویتامین D است. هر یک از این ویتامین‌ها، خواص خاص خود را دارند و برای بدن لازم هستند.
  • همچنین حلوا ارده حاوی لستین و اسیدهای چرب غیراشباع بوده که جزو چربی‌های مفید برای بدن هستند.
  • استفاده از انواع حلوا ارده در وعده صبحانه موجب تقویت قوای جنسی شده و انرژی بدن را افزایش می‌دهد.
  • انواع حلوا شکری خاصیت ضدانقباض و تورم داشته و در صورت وجود ورم داخلی یا خارجی به بهبود سریع‌تر آن کمک می‌کند.
  • حلوا ارده بسیار برای درمان بیماری‌های رحم مفید است. همچنین زنانی که سیکل قاعدگی نامنظمی دارند، با استفاده منظم از این ترکیب می‌توانند تا حد زیادی مشکل خود را رفع کنند.
  • افرادی که دچار ناراحتی‌های کلیوی هستند، مصرف حلوا ارده بسیار برایشان مفید است.
  • استخوان‌های آسیب‌دیده با مصرف منظم حلوا ارده بهبود یافته و دردهای ناشی از مشکلات استخوانی نیز کاهی می‌یابد.
  • این فراورده بسیار برای درمان کم‌خونی و کمبود آهن مفید بوده و مصرف آن به ویژه به زنان و دختران برای رفع چنین مشکلاتی توصیه می‌شود.
  • برای داشتن دندان‌هایی سالم توصیه می‌شود افراد مصرف انواع حلوا ارده برای صبحانه را فراموش نکنند، زیرا که این ترکیب سرشار از کلسیم است.
  • حلوا ارده بسیار در بهبود عملکرد مغز و حافظه موثر بوده و سطح یادگیری را در کودکان افزایش می‌دهد.
  • حلوا ارده یکی از بهترین مواد مغذی برای وعده صبحانه است که قوای جسمانی افراد ضعیف را تقویت کرده و بسیار برای سرد مزاجان مفید خواهد بود.

مضرات حلوا ارده

میزان مصرف بیش از اندازه حلوا ارده، می‌تواند مشکلات زیادی را برای بدن به وجود آورد که از جمله آن‌ها باید به موارد زیر اشاره نمود؛

  • کنجد دارای خاصیت ملین و اسهال‌آور است. در نتیجه مصرف زیاد حلوا ارده می‌تواند اسهال شدیدی به دنبال داشته باشد.
  • درصورتی که افراد، کلسترول خون بالا دارند، بهتر است مصرف حلوا ارده را به طور کامل قطع کنند تا موجب بدتر شدن بیماری خود نشوند.
  • افراد دیابتی در مصرف انواع حلوا ارده برای صبحانه احتیاط کنند زیرا این فرآورده سرشار از قند و شکر است.
  • به افراد گرم مزاج توصیه می‌شود که در میزان مصرف حلوا ارده، احتیاط کنند، زیرا که با مصرف این ترکیب، غلظت صفرا در این افراد افزایش یافته و در نهایت جوش‌های پوستی زیادی را در پی دارد.

روش نگهداری انواع حلوا ارده

مهم‌ترین امر در حفظ بافت و طعم عالی حلوا ارده، نگهداری آن در یک محیط خنک است. انواع حلوا ارده در این محیط ماندگاری بیشتری داشته و مزه آن حفظ می‌شود. مدت زمان مصرف حلوا ارده تنها 4 ماه است، بدین معنی که از زمان تولید تا پایان انقضای آن، 4 ماه می‌توان این فرآورده را مصرف نمود. بعد از گذشت 4 ماه که درب ظرف انواع حلوا ارده برای صبحانه و یا دیگر وعده‌ها باز شد، محصول به تدریج کیفیت و طعم خود را از دست می‌دهد. توصیه می‌شود که حلوا ارده در یک محیط ساکن قرار گیرد تا چربی آن به سطح آمده و مابقی مواد، ته ظرف ته‌نشین شوند. جدا شدن این چربی کاملاً طبیعی بوده و نشان‌دهنده فساد محصول نیست.

برای خرید حلوا ارده کلیک کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بیان انواع حلوا ارده و مزایای مصرف آن‌ها پرداخته شد. آن دسته از افرادی که آشنایی کافی از این محصول ندارند، خواندن این مقاله کمک خوبی برای آن‌ها بوده است. به طور کلی از انواع حلوا ارده برای صبحانه می‌توان به حلوا ارده شکری، حلوا ارده نرم، حلوا ارده بدون شکر و حلوا ارده با شیره‌های طبیعی اشاره کرد. حلوا ارده کشی و حلوا ارده شکلاتی نیز دو مدل از انواع حلوا ارده هستند که جزو ترکیبات امروزی به شمار می‌روند.

تماس با ما

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *